geen pijn voor WKB, VEEL pijn erna

Author:
nadinepouw
Posted:
zo, 03/01/2009 - 13:07
Ik bleek een groot gat te hebben in de 3e kies van achter (verstandskies niet meegerekend) in mn rechterbovenkaak. Geen pijn, nooit gehad. Toen de tandarts ging boren bleek er toch een ontsteking te zitten en leken de zenuwen meer dood dan levend. Eerste deel WKB gehad en met calciumcarbonaat en noodvulling erin naar huis. Eerste dag wel wat napijn, met paracetamol goed te doen. Nu wordt de pijn elke dag erger, ik zit nu op dag 5e dag na de behandeling (afgelopen dinsdag). Het is pijn bij warm, iets dat ik herken van eerdere ontstekingen. Spoelen met koud water (niet te koud) verlicht. Warme thee kan ik niet drinken zonder dat ik erge pijn krijg. Het lijkt sinds gister dat het begint op te zetten, het voelt anders als ik mn kiezen op elkaar zet. Ooit had ik een vergelijkbaar iets en heeft een weekendtandarts het gat open geboord en open gelaten zodat de druk eraf kon.

Nu heb ik sinds de WKB ook erg veel last van een kies in mn onderkaak. Die zeurde wel eerder eens, maar ook die pijn wordt steeds erger. Eigenlijk dezelfde pijn als in mn bovenkaak, met als uitzondering dat het echt 1 kies lijkt te zijn. Er zit in die kies een vulling die niet meer goed lijkt aan te sluiten. Ik ben recent op controle geweest en de tandarts zag daar geen probleem (ook niet op foto).

Sinds gister heb ik ook verhoging. Maar dat kan ook verkoudheid zijn. Wel duidelijk uitstralende pijn naar mn oor van mn bovenkaak af.

Mijn vragen:
a) moet ik geduld hebben? of is het feit dat het steeds erger een indicatie dat het niet de goede kant op gaat?
b) kan de pijn in mijn onderkaak (lijkt echt een specifieke kies) uit de bovenkaak komen (geiiriteerde zenuw), of is de kans groter dat dit puur stom toeval is en een tweede ontsteking?
c) kan het kwaad als ik het met pijnstilling probeer te redden tot ik naar mn eigen tandarts kan (hopelijk morgen of overmorgen), of is het bij een ontsteking van de wortelpunt (als dat het geval zou zijn) beter zo snel mogelijk te handelen?