Ritalin en slechte tanden

Author:
Saska
Posted:
ma, 03/09/2009 - 20:26
Ik heb altijd een prachtig gebit gehad, weliswaar een enkele vulling hier en daar, wat ook wel meer werd na mijn zwangerschappen en naarmate ik ouder werd.

Ik ben ongeveer 2 jaar geleden gediagnosticeerd met ADD, waarvoor ik sinds die tijd Ritalin gebruik. Met betrekking tot de ADD heb ik er zeer zeker baat bij, ik zie dus ook het nut niet in van een eventuele discussie hierover.

Waar ik het over wil hebben is het feit dat sinds die 2 jaar mijn tanden en kiezen in rap tempo verslechteren, spontaan afbreken en ga zo maar door.
In de bijsluiter van Ritalin staat als bijverschijnsel droge mond, en ja dat is ook zo, daardoor kunnen de bacteriën welig tieren.
Ik poets normaal, 2 maal daags en flos 1 keer daags.

Zijn er al tandartsen die hier extra mee bezig zijn? Ook omdat er veel kinderen zijn met deze medicatie denk ik dat er door de tandartsen op ingesprongen moet worden.

Wat kan ik nog extra doen?

O ja, na de zoekfunctie gebruikt te hebben even deze opmerking: bij mij is het tandenknarsen door de Ritalin sterk verminderd. :wink:
Tineke38

Hallo Saska

Interresante vraag..ik ga het volgen

Ik ben sinds een maandje ook gediagnosticeerd als add -er en krijg morgen waarschijnlijk ook ritalin voorgeschreven.
Ik bijt/beet ook ( met periodes)letterlijk de stukken tand /kies 's nachts er van af
Ik werk zelf bij een tandarts en het klinkt heel aannemelijk wat je schrijft..over die droge mond

Ik ga deze discussie volgen en het morgen even aan de tandarts vragen als ik gelegenheid heb...je hoort van me
ma, 03/09/2009 - 21:14 Permalink
Illuminus

Xerostomie (ofwel droge mond) is een vervelend bijverschijnsel van een groot aantal medicijnen of het gevolg van bestraling in het hoofdhalsgebied.

Bij bestraling zijn vaak bepaalde speekselklieren dermate beschadigd dat zij geen of nog maar heel weinig speeksel produceren. Medicatie gebonden xerostomie zijn de symptomen vaak milder. Soms is er sprake van verminderde speekselvloed, maar er kan ook sprake zijn van verandering van samenstelling van het speeksel (minder muceus (stroperig) of minder buffercapaciteit (om het zuurder worden van het speeksel tegen te gaan).

Afhankelijk van de ernst kun je een aantal maatregelen nemen.
Voor de mildere situaties, kan het spoelen met een fluoridespoelmiddel tussen het poetsen helpen (snellere remineralisatie van het glazuur) evt. in combinatie met suikervrije kauwgom om de speekselsecretie te stimuleren.

Een andere mogelijkheid (vooral bij wat ernstigere gevallen) is het gebruik van bevochtigingsgels zoals bijv. oral balance gel van biotene. (biotene heeft een range van producten, suikervrije kauwgom, tandpasta en ook spoelmiddel)

Bij bestralings xerostomie wordt vaak gebruik gemaakt van kunstspeeksel (Xialine) omdat hier vaak sprake is van een zeer sterke reductie van de aanmaak van speeksel.

Kort beschreven zijn dit wel de oorzaken en mogelijke behandelingen, welke je kiest voor welk geval (of een combinatie) hangt van het individuele geval af.

Met vriendelijke groet
ma, 03/09/2009 - 21:51 Permalink
Saska

Dankje Tineke38, ik ben zeer benieuwd!

Illuminus, dankje voor de info, mijn tanden en kiezen zijn inmiddels zo slecht dat ze spontaan afbreken, is daar nog wat aan te doen?
Kan me niet voorstellen dat het beter wordt als ik producten van Biotene ga gebruiken.... :o
ma, 03/09/2009 - 22:19 Permalink
Illuminus

Dat hangt er van af wat de oorzaak is van het afbreken.....afbreken als gevolg van ondermijning door caries is een gevolg van bacteriele activiteit die verhoogd is door de xerostomie.

Als de tanden en kiezen afbreken als gevolg van overbelasting (knarsen klemmen etc) dan is er sprake van een heel andere etiologie (ontstaansoorsprong)

Dit moet door de tandarts beoordeeld worden, bij de eerste oorzaak zal het tegengaan van de xerostomie ook de bacteriele groei remmen en dus op termijn ook de cariesactiviteit..... Overigens spelen ook nog zaken als dieet en aantal zuurmomenten een rol hier in.

Oorzaak en gevolg.....maar de oorzaak moet goed worden vastgesteld.

Met vriendelijke groet
ma, 03/09/2009 - 22:28 Permalink
Lieneke

Mijn ervaring is dat Ritalin- en Concerta-slikkers vaak knarsen (ik heb er een scriptie over geschreven) Of dit komt door de AD(H)D of door de medicatie...Ik weet het niet. Bij jou is het dus juist verminderd.

Ik zou je ook de producten van Biotene willen aanraden tegen de droge mond.

Krijg je therapie/begeleiding?
di, 03/10/2009 - 10:10 Permalink
Illuminus

Persoonlijk behandel ik de meeste gevallen gewoon zelf.

In lastiger gevallen verwijs ik door naar het speekselspreekuur. Dus ja voor wat betreft het speeksel zijn er mensen (niet allemaal tandartsen trouwens ;)) die zich op deze materie hebben toegelegd.
wo, 03/11/2009 - 19:12 Permalink
Saska

Ik bedoelde dus eigenlijk, als in het patiëntendossier vermeldt wordt dat men Ritalin gebruikt, of elk ander medicijn met methylfenidaat (Concerta e.d.), dat er bij de tandarts een belletje gaat rinkelen, en aan de patiënt vertelt wordt wat dit kan betekenen voor de conditie van de tanden en zodoende een en ander voorkomen kan worden.

:D
wo, 03/11/2009 - 19:53 Permalink
Illuminus

Ach zo...ja bij mij wel maar dat belletje gaat (bij mij althans) bij veelllll meer medicatie rinkelen.... Niet alleen ritalin en/of concerta geeft risico op xerostomie.

Zo'n beetje alle antipsychotica en antidepressiva zijn verdacht, antiparkinsonmiddelen, ace-remmers, bepaalde anti-astma en copd middelen en nog een hoop andere middelen kunnen xerostomie klachten veroorzaken. Wil dus niet zeggen dat er altijdklachten zijn.

Bij de gemiddelde tandarts gaat het belletje dus bij veel meer middelen rinkelen, maar over het algemeen heeft het niet veel nut om iemand zonder klachten of symptomen lastig te vallen met allerhande tandheelkundige of medische bijwerkingen die op die persoon niet van toepassing zijn (kan zelfs averechts werken)....maar je moet er wel op bedacht zijn dat zo iets zich kan gaan uiten.

met vriendelijke groet
wo, 03/11/2009 - 20:28 Permalink
Workie

Bij mij is nu ook ADD vastgesteld en zit nu al een weekje of 6 aan de Ritalin en de dosis word per week bijgeteld tot we de juiste dosis hebben en mijn lichaam er aan gewend is. Vervelende bijverschijnselen zoals een droge mond ervaar ik zelf (nog) niet en ook het knarsen niet. Wel andere verschijnselen zoals lichte hoofdpijn als het is uitgewerkt en enorme vermoeidheid, wat dus betekent dat mijn lichaam er nog lang niet aan gewend is. Maar wat de dokters mijn nog niet verteld hebben is dat ik eigenlijk ook even de tandarts moet inlichten :D Dus dat ga ik in januari als ik weer eens in haar stoel mag liggen haar eens even fijn vertellen :smt003

Voor de mensen die het nog niet weten de tandarts is altijd erg geïnteresseerd in je medicijngebruik en kwaaltjes ook al denk je dat het (indirect) totaal geen verband houd met je gebit. :D
do, 12/06/2012 - 19:05 Permalink