In oktober en november vorig jaar heb ik 2 maal een wortelkanaalbehandeling gehad aan mijn kies, element 14 (eerste kies naast hoektand, rechts boven). Drama: moest lang openblijven wegens fistel en forse ontsteking. Die wilde het dicht, die open. Uiteindelijk dicht gegaan, binnen paar uur vreselijke pijn gekregen, ontstekingsvocht kon niet weg. WEer open, weer wortelkanaalbehandeling. Kaakchirurg daarna: tandvlees opengesneden, gehecht. Heb nog nooit zo'n pijn gehad als daarna, lag te huilen op bed van de pijn.
Nu hebben wij een zwangerschapswens en weet dus nog niet of ik zwanger ben. Vanmiddag is onder loodschort foto gemaakt en ik blijk dus weer klachten te hebben van dezelfde kies. Tikken is pijnlijk. Tandarts vermoed wortelpunt ontsteking (had ik toen ook) of breuk.
Nu weer doorgestuurd naar de kaakchirurg voor een apexresectie: zie er als een berg tegenop. Kan geen spuiten meer zien, en ik heb aanleg tot ontwikkelen van hypertrofische littekens, en aangezien mijn tandvlees al een keer opengemaakt en gehecht is, lijkt mij dit niet zo'n verstandig plan.
Ik neig er naar om de kies eruit te laten halen: ik word toch binnen afzienbare tijd zwanger hopen we, en ik kan gewoon die ellende er niet bij hebben, als je alleen maar paracetamol tegen pijn mag hebben. Klinkt misschien wat resoluut, maar hopelijk begrijpen jullie de achtergrond.
Wat nu? Ik heb 30 maart (kan het wel zolang wachten???) gesprek met mijn kaakchirurg, dan gebeurt er dus nog niets. Heb gelezen dat apexresectie slechts weghalen van symptomen is, dat het dode element eigenlijk het probleem is. En dat apexresectie 30 procent van slagen heeft.
Ik moet erbij vermelden dat ik een zeer lage weerstand heb, heb hartritmestoornissen en een pacemaker en astma..........Ik zeg dit, omdat weerstand blijkbaar invloed heeft op het lukken van de behandeling...
Maar dan:
- kies laten trekken of toch apexresectie (zucht....)? En wat met de pijn?
- als de kies getrokken wordt:
* een brug
* een implantaat (liever niet)
* een plaatje (neig ik naar, minst invasief en als er wat met mijn andere kiezen gebeurt, is daarvoor ook deze oplossing)
Er zit geen bruggen, kronen en implantatie en protheses in mijn ziektekostenpakket, hoewel ik een aanvullende verzekering heb. Mijn tandarts gaf aan dat een implantaat rond de 1300 euro kost en een brug rond de 1100. Ik kan dit nauwelijks betalen!
Een plaatje zou rond de 300 euro zijn. Kloppen deze bedragen een beetje?
En als de kaakchirurg het doet, een brug of een plaatje, krijg je het dan wel vergoed. Of wordt dat altijd door de tandarts gedaan?
Oh zucht..........zie er als een berg tegenop. Het lijkt ook alsof het nooit helemaal over is geweest hoor.....
Ik kwam er achter (de pijn) toen ik op een stuk chocola beet, en een gigantische pijn in mijn kies voelde (echt in de kies, niet helemaal bij het bot).
Kan iemand me helpen met wat het beste te doen?
Ik heb ook een afdruk van de foto, als ik die aan iemand kan zenden die er verstand van heeft, doe ik dat graag.
Alle hulp is heel welkom!
Groetjes Anne
Nu hebben wij een zwangerschapswens en weet dus nog niet of ik zwanger ben. Vanmiddag is onder loodschort foto gemaakt en ik blijk dus weer klachten te hebben van dezelfde kies. Tikken is pijnlijk. Tandarts vermoed wortelpunt ontsteking (had ik toen ook) of breuk.
Nu weer doorgestuurd naar de kaakchirurg voor een apexresectie: zie er als een berg tegenop. Kan geen spuiten meer zien, en ik heb aanleg tot ontwikkelen van hypertrofische littekens, en aangezien mijn tandvlees al een keer opengemaakt en gehecht is, lijkt mij dit niet zo'n verstandig plan.
Ik neig er naar om de kies eruit te laten halen: ik word toch binnen afzienbare tijd zwanger hopen we, en ik kan gewoon die ellende er niet bij hebben, als je alleen maar paracetamol tegen pijn mag hebben. Klinkt misschien wat resoluut, maar hopelijk begrijpen jullie de achtergrond.
Wat nu? Ik heb 30 maart (kan het wel zolang wachten???) gesprek met mijn kaakchirurg, dan gebeurt er dus nog niets. Heb gelezen dat apexresectie slechts weghalen van symptomen is, dat het dode element eigenlijk het probleem is. En dat apexresectie 30 procent van slagen heeft.
Ik moet erbij vermelden dat ik een zeer lage weerstand heb, heb hartritmestoornissen en een pacemaker en astma..........Ik zeg dit, omdat weerstand blijkbaar invloed heeft op het lukken van de behandeling...
Maar dan:
- kies laten trekken of toch apexresectie (zucht....)? En wat met de pijn?
- als de kies getrokken wordt:
* een brug
* een implantaat (liever niet)
* een plaatje (neig ik naar, minst invasief en als er wat met mijn andere kiezen gebeurt, is daarvoor ook deze oplossing)
Er zit geen bruggen, kronen en implantatie en protheses in mijn ziektekostenpakket, hoewel ik een aanvullende verzekering heb. Mijn tandarts gaf aan dat een implantaat rond de 1300 euro kost en een brug rond de 1100. Ik kan dit nauwelijks betalen!
Een plaatje zou rond de 300 euro zijn. Kloppen deze bedragen een beetje?
En als de kaakchirurg het doet, een brug of een plaatje, krijg je het dan wel vergoed. Of wordt dat altijd door de tandarts gedaan?
Oh zucht..........zie er als een berg tegenop. Het lijkt ook alsof het nooit helemaal over is geweest hoor.....
Ik kwam er achter (de pijn) toen ik op een stuk chocola beet, en een gigantische pijn in mijn kies voelde (echt in de kies, niet helemaal bij het bot).
Kan iemand me helpen met wat het beste te doen?
Ik heb ook een afdruk van de foto, als ik die aan iemand kan zenden die er verstand van heeft, doe ik dat graag.
Alle hulp is heel welkom!
Groetjes Anne
Re: Help!
Dat is pertinent onjuist. De kans van slagen is veel hoger dan 30% en bij een geslaagde behandeling ben je definitief van je klachten af. Het dode element is dan geen probleem meer. De verhalen daarover op internet zijn ons bekend en zijn niet wetenschappelijk bewezen en grotendeels onjuist.
U schrijft dat er al twee wortelkanaalbehandelingen zijn gedaan. Ik kan niet beoordelen of in uw geval nog een derde behandeling door een wortelkanaaldeskundige (tandarts-endodontoloog) zin heeft. Dat zou dan ook nog een optie zijn om met de tandarts te bespreken. Die kosten komen dan ook voor eigen rekening en kunnen flink oplopen (meer dan 400 euro).
Als de kies wordt getrokken door de kaakchirurg valt dit onder de basiszorgverzekering (let wel op eigen risico van 150 euro). Maar alle bijkomende kosten (implantaat, brug) zijn voor uw rekening. Normaal gesproken doet een tandarts trekken zelf (alleen niet bij complicaties) en de kosten daarvan zijn beperkt. De door u genoemde bedragen voor brug en implantaat zijn aan de lage kant.
Dat kan invloed hebben op de genezing van de ontsteking. Heeft u dit van uw arts gehoord of is dat uw eigen gevoel?
Ik vraag me sterk af of trekken in uw geval de beste oplossing is. Ik zou de zaak i.i.g eerst door de kaakchirurg laten beoordelen. Implantaten, bruggen, plaatje zijn ook allemaal behandelingen die hun eigen problemen en ongemak kunnen geven. In principe gaat niets boven uw eigen tanden en kiezen, ook als deze 'dood' zijn.
Dat van een lage weerstand, dat kunnen mensen zelf ook nog wel bepalen, sorry voor mijn taal, maar niet alles hoef je door een tandarts/dokter te laten bepalen. Je eigen lichaam kennen is ook nog wat. En regelmatig antibiotica erbij nodig hebben zegt ook een hoop, namelijk niet normaal door een verkoudheid kunnen komen. Ik heb een verminderde weerstand door hartritmestoornissen, astma en andere chronische aandoening. En krijg de griepprik. Is dus heel duidelijk.
Daarvan uitgaande, denk ik dat een brug dan het beste is? En wat zou dit ongeveer kosten denkt u?
Beide andere keren was dit probleem hetzelfde, de wortelpuntontsteking. hoeveel wortelkanaalbehandelingen kunnen een meerwaarde hebben naast de twee die ik al gehad heb?
Hartelijk dank voor uw reactie!
Heel soms wordt er een derde gedaan, meestal houdt het op na twee pogingen. De volgende stap is dan een apexresectie bij de kaakchirurg.
Een brug kost ongeveer 1800 euro volgens mij.
Ik zal zeker overleggen met de kaakchirurg, 30 maart heb ik pas een afspraak......
Heb je toevallig ook ervaringen met zo'n plaatje?