Hallo,
Ik ben 37 jaar, al levenslang een mond vol tanden die niet helemaal staan zoals het hoort, heb nog nooit een beugel gedragen. Bovendien zou ik ze wat witter willen.
Er zijn 2 opties.
optie 1. beugel. Tandarts stelde dit voor omdat mijn eigen tanden op zich wel mooi zijn. Ben vervolgens op raadpleging geweest bij orthodontist, conclusie: perfect in orde te krijgen, maar moet eerst 2 tanden laten trekken, vervolgens 2 soort van bouten laten steken bij achterste tanden die dan aangevezen worden (auw); daarna blokjesbeugel (brr). Kostprijs: +- 1800 €; duurtijd: +- 1,5 jaar. Heb bovendien gelezen dat het risico bestaat dat de tanden los blijven zitten na de beugelperiode (niet meer piepjong), en ik vraag mij af of er niet levenslang een nachtbeugel moet gedragen worden om eea op z'n plaats te houden.
En bovendien daarna nog een kostelijke bleaching behandeling.
Kortom deze optie schrikt mij wat af.
optie 2. facings. Snelle oplossing, direct mooie witte tanden. Gevaar bestaat dat er één afbreekt. Voorzichting zijn met eten. Niet zo duurzaam, na X aantal jaar moet het weer vervangen worden...
Wat is de beste optie? Alvast bedankt voor uw reactie.
Ik ben 37 jaar, al levenslang een mond vol tanden die niet helemaal staan zoals het hoort, heb nog nooit een beugel gedragen. Bovendien zou ik ze wat witter willen.
Er zijn 2 opties.
optie 1. beugel. Tandarts stelde dit voor omdat mijn eigen tanden op zich wel mooi zijn. Ben vervolgens op raadpleging geweest bij orthodontist, conclusie: perfect in orde te krijgen, maar moet eerst 2 tanden laten trekken, vervolgens 2 soort van bouten laten steken bij achterste tanden die dan aangevezen worden (auw); daarna blokjesbeugel (brr). Kostprijs: +- 1800 €; duurtijd: +- 1,5 jaar. Heb bovendien gelezen dat het risico bestaat dat de tanden los blijven zitten na de beugelperiode (niet meer piepjong), en ik vraag mij af of er niet levenslang een nachtbeugel moet gedragen worden om eea op z'n plaats te houden.
En bovendien daarna nog een kostelijke bleaching behandeling.
Kortom deze optie schrikt mij wat af.
optie 2. facings. Snelle oplossing, direct mooie witte tanden. Gevaar bestaat dat er één afbreekt. Voorzichting zijn met eten. Niet zo duurzaam, na X aantal jaar moet het weer vervangen worden...
Wat is de beste optie? Alvast bedankt voor uw reactie.
Re: facings of beugel?
En je pakt het probleem aan bij de basis. Met facings kom je vaak toch op een compromis uit qua vormgeving, omdat de stand van de tanden waar je vanuit gaat niet optimaal is. En dan kan je vaak ook geen optimaal resultaat bereiken. Met ortho wel. En dat losstaan, ja ze moeten het erbij vermelden, maar in de praktijk valt dat nogal mee .
En binnen dit en x aantal jaren zou ik facings opnieuw moeten laten herdoen terwijl de beugel éénmalig is ... (maar ik vraag mij wel af of er levenslang een nachtbeugel moet gedragen worden).
Maar dit kun je het best even bespreken met de orthodontist, soms komen onder en
bovenfront zo ten opzichte van elkaar te staan dat boven geen spalkje te plaatsen is en dan zou je een nachtbeugeltje moeten gebruiken.