Hallo, ik heb jaren last van hyperventilatie. Nu soms ook angst/paniekaanvallen, maar nu komt het. 5 weken terug kreeg ik een acute paniekaanval en had nog net een hap eten gedaan die bleef hangen. Die hap was net te veel en kreeg toen een een geweldige paniekaanval, hartkloppingen en durf nog steeds niet gewoon te eten. Zelfs bij het per ongeluk inslikken van een stukje van drop of i.d. die blijft hangen roept bij mij hartkloppingen op, en behoorlijk dan.
Zit nu 5 weken aan de drinkvoeding, yoghurt, brinta etc. Daarvoor at ik gewoon normaal en altijd alles! Voor me gevoel bleef het hangen in me keel en leek t alsof het langzaam zakte naar me slokdarm.
A lot problems for me...
:cry:
Zit nu 5 weken aan de drinkvoeding, yoghurt, brinta etc. Daarvoor at ik gewoon normaal en altijd alles! Voor me gevoel bleef het hangen in me keel en leek t alsof het langzaam zakte naar me slokdarm.
A lot problems for me...
:cry:
Re: Eetfobie, angst, paniek en slecht gebid
ben je in therpaie voor je paniekaanvallen? lijkt me heel erg naar....
Weet je, artsen zijn wel wat gewend hoor, maak je daar nou niet druk over
Een volledige boven en onderprothese wordt vergoed uit de basisverzekering..het eventueel kiezen trekken valt onder de tandartsverzekering..
Re: Eetfobie, angst, paniek en slecht gebid
ja, kan je wel zeggen, binnenkort (morgen) naar riagg en volgende week huisarts....en dan zal de tandarts ook wel volgen. eerst hoop ik dat ik snel weer kan eten....want het is lang goed gegaan, maar nu zullen we zeggen van, hoe heb jij in vredesnaam al die tijd gegeten..no, is me altijd gelukt....alleen vlees was soms lastig, deed ik kleine stukjes..tja, nu kan ik er bijna niet meer onderuit en staat er heel wat te wachten voor me in 2009 ....therapie/tandarts (vreselijk bang en angstig)..schaam me diep...durf niet meer te lachen etc..en dan nu me keel onderzoeken bij arts/kno ....denk dat dan echt alle emotie loskomt....boven en onder in basis gelukkig.....het wordt een hele operatie denk...maar ik heb geen keuze...
denk dat het ook goed voor me zelf vertrouwen is....ik ben al jaren niet gesaneerd..dus hoe moet ik dat oplossen? een speciale tandarts die hier ervaring mee heeft?
die stap nemen, das t allerzwaarste....maar t moet....want zelf het tandvlees bloed al regelmatig doordat ik vitaminegebrek heb...
ps: hoe gaat t in ze werk, een prothese? over je kaken heen? dan als dat geweest is zal het erg vreemd zijn om ermee te leren leven en eten....
nu eet ik nog steeds niet, de angst is te groot , t eten blijft hangen voor me idee/gevoel , ik hoop niet dat t ernstig is..maar ik kan me niet voorstellen. een hapje eten die ff blijft hangen of langzaam gaat en ik dan hartkloppingen krijgt ervan, lijkt me toch paniek...of een reactie (verkramping) vd slokdarm......heb t nooit gehad..zo opeens na een avondje gewoon eten....bleef ff wat hangen, t stukje was wel gezakt later), me keel leek dicht te knijpen...harde hartkloppingen....is gewoon een eetfobie nu...
ps: me slechte gebid is niet de oorzaak van de eetfobie/probleem, heb al jaren n slecht gebid en heb gewoon alles kunnen eten dmv een aangeleerde eettechniek. maar denk dat ze bij mij snel klaar zijn met tanden/kiezen trekken.....pfff als ik eraan denk al..heb je advies, bij een tandarts in eigen woonplaats (ben niet gesaneerd) of een speciale tandarts/kliniek?
de schaamte loopt tot me oren..... :oops: , heb t gewoon verwaarloost...poetste amper meer en t werdt steeds erger....op een gegeven moment durf je niet meer....een cirkel dus.
afwachten wat nu de komende weken gaat gebeuren na bezoek bij de arts....evt KNO., denk dat ik ter plekke ga janken uit schaamte en verdriet en wanhoop...hoop dat er niks ernstigs is met me slokdarm/keel (ook omdat ik soms een brok id keel heb) en dat het echt angst is....want het was zo plotseling, na een bordje eten die ik bijna op had..., als een donderslag bij heldere hemel... :smt010
ik zie dat je tandarts assisente bent, nou je bent de 1e tandarts assisente die ik sinds 2001 aanspreek!!! en hoop dat ik dan weer eens als ik een prothese heb kan zeggen: ga ff me tanden :smt001 en dan naar bed! ;)
tjah, soms denk ik waarom overkomt mij dit....en dan is het knap moelijk om er niet depri van te worden...
dit vondt ik bij dsw:
B.1. Volledige prothesen bij tandarts of tandprotheticus
Voor een volledige prothese geldt dat 75 procent wordt vergoed
vanuit de basisverzekering (Regeling Mondzorg).
Voorafgaande toestemming is vereist, wanneer de totale kosten
van de prothetische voorziening inclusief techniekkosten meer
dan € 550,– per onder- c.q. bovenkaak bedragen.