Gebroken kies

Author:
raya
Posted:
wo, 04/01/2009 - 13:47
Even een vraagje,

Mijn kies (gevulde) breek net met eten voor 1/4 deel af aan de onderkant, zoals ik het kan zien is het een behoorlijke krater :cry:
Schrok me echt rot aangezien ik totaal geen held ben bij de tandarts..

Nu heb ik mijn tandarts gebeld maar die heeft geen tijd vandaag, wel morgen.
Kan ik een andere tandarts bellen of kan ik nergens anders terecht?
En kan het kwaad?
Ik ben als de dood dat er een zenuw of zo bloot komt te liggen.

Mijn kies staat dus nog 3/4 deel en daar boven op ligt mijn vulling.
Het stuk wat is afgebroken is van mijn tandvlees tot net onder de vulling.
Spiegeltje

Hiervoor kun je niet zomaar terecht bij een andere dan je eigen tandarts. Het is ook niet zodanig spoed dat het per se vandaag zou moeten. Deze kant wel even ontzien natuurlijk om verdere schade te voorkomen. Als de tandzenuw bloot ligt had je het waarschijnlijk al wel gevoeld.
wo, 04/01/2009 - 13:56 Permalink
raya

Bedankt voor je antwoord, pfft dat heb ik weer zeg :roll:
ben nl als de dood dat ik de rest van mijn kies ook kwijt raak vandaag en dan ben ik natuurlijk nog verder van huis.

Dus ik dacht als ik nu bij een andere tandarts wel terecht kan ga ik daar wel naar toe (de held)

Dat word dus soep vanavond en tot morgen uitzingen,
wat zo'n klein stukje brood niet kan aanrichtingen :smt013
wo, 04/01/2009 - 14:50 Permalink
Lieneke

Deze vraag is van Raya maar ze kan zelf niet posten (iets met het ip, wordt aan gewerkt).

Ik ben net naar de tandarts geweest omdat mijn kies door midden was gebroken daar had ik al een topic over geopend.
Nu constateerde de tandarts dat mijn zenuw gewoon helemaal dood is

Ze hebben mijn vulling nu ook verwijderd dus ik heb alleen nog de randen van mijn kies staan (bizar gevoel) Nu kan ik kiezen tussen een zenuw behandeling of trekken
Ik ben erg bang voor een zenuw behandeling omdat je altijd hoor dat die zo ontzettend pijn doen..
kan iemand mij meer vertellen over een zenuw behandeling van een dooie zenuw.

Trekken gaat volgens de tandarts ook niet zonder geweld omdat de rest van de kies behoorlijk vast zitten en hij dan ws gebroken moet worden..
dus helppp..
ik moet terug komen voor behandeling maar weet het nu echt niet meer.
Ik wil mijn kies niet kwijt maar ik wil ook geen pijnlijke behandeling..
maar voel nu helemaal niks, behalve dat er een krater in mijn mond zit.
do, 04/02/2009 - 16:43 Permalink
Spiegeltje

Wortelkanaalbehandelingen (is hetzelfde als zenuwbehandelingen) kunnen doorgaans goed verdoofd worden en verlopen pijnloos. Soms lukt het niet om goed te verdoven maar dat is meer een uitzondering. Als de zenuw al dood is, is de kans klein dat u wat van de behandeling voelt. Vaak is niet eens verdoving nodig! Het kan voor de zekerheid natuurlijk wel worden gegeven als u dat prettiger vindt.

Voor de behandeling maakt het verder niet veel uit of de zenuw dood is of nog niet.
do, 04/02/2009 - 23:16 Permalink
raya

nou ik loop inmiddels al een hele week met een gebroken kies zonder vulling of dergelijke rond, moet de behandeling nog ondergaan maar ik ben er zooooooo bang voor!
heb zelfs gezegt haal hem der maar uit, dat vind ik minder erg dan een wortelkanaal behandeling!

Maar heb nu een tandarts gevonden die het onder narcose wil doen.. aangezien ik nog een kies heb die niet helemaal oke is wil ik daar dan ook meteen naar laten kijken.
ik ben echt verschikkelijk bang van de behandeling dus ik hoop dat dit DE oplossing is..
volgende week kan ik komen voor het intake gesprek.

heeft iemand ervaring met een narcose tandarts??
wo, 04/08/2009 - 12:03 Permalink
Spiegeltje

Je kunt ook alvast de zoekfunctie van het forum gebruiken en zoeken op ' narcose tandarts'. Of op het angstforum kijken (als je dat nog niet hebt gedaan).

Je moet wel beseffen dat een narcose je niet van je tandarts angst af helpt. En je moet ook, net als iedereen, af en toe een behandeling ondergaan de rest van je leven. Wil je dan steeds onder narcose? Voor heel angstige patienten kan het inderdaad een laatste redmiddel zijn omdat anders behandeling niet mogelijk is. Het gaat om een lichte narcose maar er zit toch altijd wel een (heel klein) extra risico aan vast op complicaties. Maar het vervelendste is dat de angst er niet door verdwijnt.

Een tussenoplossing is een roesje met lachgas. Dat is geen echte narcose maar veel mensen zijn dan meer ontspannen/slaperig en herinneren zich ook veel minder van de behandeling.Ook al maak je hem nog wel een beetje bewust mee. Misschien ook iets om eens naar te vragen?
wo, 04/08/2009 - 23:10 Permalink