Overbeet vraag

Author:
Unknown
Posted:
vr, 04/03/2009 - 00:24
Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik ben momenteel 20 jaar en heb last van overbeet (volgens mij heet dat zo toch?). Mijn tanden aan de bovenkant steken toch halve centimeter uit ongeveer. Van mijn tandarts heb ik nooit iets te horen gekregen over een beugel of dergelijke. Valt dit nog te corrigeren en hoe? mijn mond steekt toch aardig uit. Zie de bijlage
Attach
Lindy321

Hoi,

Ik denk dat we allebei in hetzelfde schuitje zitten. Ook ik kreeg pas op m'n 25ste van een orthodontist te horen dat ik een overbeet had en dat dit gecorrigeerd moest worden. Ook bij mij had m'n tandarts er nooit eerder iets over gezegd of me erop gewezen dat ik een beugel diende dragen.

Onder het motto "nu of nooit" heb ik dan informatie ingewonnen en ben ik nu al 6 maand bezig aan m'n behandeling. Veel hangt uiteraard van hoe groot je overbeet is. Bij mij stelde men twee opties voor: ofwel bovenaan 2 tanden trekken en 2 jaar slotjes, ofwel 1 jaar slotjes, kaakoperatie, en dan nog 6 maand slotjes.
Ik heb uiteindelijk voor dit laatste gekozen omdat ik liever geen tanden liet trekken en omdat je ook geen afvlakking van de bovenlip hebt op deze manier.

Men kan hier zeker iets aan verhelpen, dus je kan best eens een afspraak met een orthodontist maken die met jou alle mogelijkheden zal overlopen.

Veel succes!
vr, 04/03/2009 - 17:25 Permalink
de digitale tandarts

Tijdens de groeispurt kan je de groei van een kaak remmen (meestal bovenkaak) en ook enigszins stimuleren (meestal onderkaak). Indien er een grote discrepantie is tussen de positie van de onder- en bovenkaak, kan dit op latere leeftijd alleen met een chirurgische verplaatsing van de kaak gecorrigeerd worden. Dit is een vrij heftige ingreep waar je niet te licht over moet denken, meer informatie vind je hier:

http://www.tandarts.nl/phpBB/viewtopic.php?t=329&highlight=osteotom…
zo, 04/05/2009 - 18:59 Permalink
Unknown

Bedankt voor de nuttige informatie!
Ik ga het eens allemaal uitzoeken en erover nadenken.
Maar hoe moet ik me dat voorstellen? mijn kaak aan de bovenkant wordt dan korter gemaakt zodat deze gelijk staan met de onderkaak?
Ik heb best wel een dikke onder lip, valt deze dan terug of wat moet ik me hierbij voorstellen?
ma, 04/06/2009 - 00:42 Permalink