niet eens met rekening van 'vriend' tandarts

Author:
y26
Posted:
zo, 04/12/2009 - 10:10
Even een vraag:
Ik had problemen met een kies achterin mijn mond. Hier moest vlg mijn eigen tandarts een wortelkanaalbehandeling op plaatsvinden. Aangezien deze achterin zat kon zij er zelf niet goed bij. Ik moest een afspraak maken bij een tandarts (een tandartsvriendje) 30 km verderop, hij had de juiste spullen om het goed te bekijken. Hij heeft zitten wroeten en wroeten en kwam toen met de conclussie dat ie er gewoon beter uit kon. Hij is dus toen getrokken. 5 Maanden later kreeg ik de rekening € 338,=. Hier was ik het niet mee eens. Heb gebeld dat het veel te hoog was, ik was niet van plan zo veel te betalen voor een kies die is getrokken. Ik had er immers niets voor teruggekregen: ik ben mijn kies kwijt ! Dat zij allerlei 'onderzoeken' hebben verricht is hun risico, vond/vind ik. De mevrouw belde mij een half uur later terug. Deze rekening kon ik weggooien, er kwam een nieuwe € 225,=. Hierop staat het volgende:

X10 ro-foto intra oraal € 14,=
E02 uitgebr. endo consult - 35,10
V50 cofferdam - 10,00
E86 operatiemicroscoop - 67,60
2x A10 geleidings/infiltratie anesth. - 25,00
X10 volgende ro-foto intra oraal - 14,00
H35 gecompl. extr. met mucoperiost. opklap - 60,20
totaal € 225,90

Ik vind het oa erg gek dat meneer 'spullen' aanschaft die ik moet betalen als hij het gebruikt, dan bedoel ik de operatiemicroscoop. Vlg. mij is dat zijn risico en hoef ik de aanschaf daarvan niet te betalen. Verder vind ik het bijzonder dat mijn eigen tandarts ook foto's heeft genomen en deze het gewoon weer opnieuw doet... Helemaal gek vind ik het dat ik de rekening na 1 telefoontje ruim € 100,- naar beneden heb gekregen, ik ben gewoon aan het handelen met een tandarts. Ik heb ze aangegeven dat ik wil getalen voor de verdoving en het trekken van de kies, verder niet. Graag jullie reactie !!!
Spiegeltje

Los van de details van de rekening zou ik de zaak als volgt beoordelen.

U bent door uw tandarts doorverwezen naar een collega om een wortelkanaalbehandeling uit te voeren. Hieruit blijkt dat u in principe akkoord bent met die behandeling. Als ik het goed begrijp heeft de tandarts foto's gemaakt, een begin gemaakt met de behandeling (openboren kies, alhoewel u spreekt over "wroeten") en is vervolgens tot de conclusie gekomen dat een verdere behandeling geen zin heeft en extractie de beste optie is. De tandarts is tot deze conclusie gekomen na onderzoek. De resultaten zijn met u besproken en u heeft ingestemd met de extractie. De rekening is op dat punt m.i. niet abnormaal. Ook het gebruik van de operatiemicroscoop hoort erbij. Hierdoor ziet de tandarts veel meer details en het zou een van de redenen kunnen zijn waarom uw tandarts heeft doorverwezen én dat de collega de behandeling niet heeft doorgezet. Ik ken niet alle details natuurlijk maar het komt me voor dat u een zeer correcte behandeling heeft gekregen. Niet in de laatste plaats door uw eigen tandarts die zijn eigen beperkingen kent en u doorverwijst naar een collega die op het punt van wortelkanaalbehandelingen meer in huis heeft. Dat is ook wel eens anders, wat resulteert in mislukte behandelingen en uiteindelijk toch extractie. En een veel hogere rekening.

U zegt "Ik heb ze aangegeven dat ik wil betalen voor de verdoving en het trekken van de kies, verder niet", maar dat had u eigenlijk moeten bedenken en zeggen tegen de tandarts voordat hij begon met de behandeling. Nu heeft u geen punt.

Door de aanvankelijke rekening te verminderen geeft de tandarts aan fout te hebben gezeten. Van belang is dat deze fout netjes is rechtgezet. Op zich niet erg verwijtbaar.

Misschien niet een antwoord waar u op zit te wachten maar zo kijk ik er tegenaan.
zo, 04/12/2009 - 11:13 Permalink
vV

helemaal mee eens. Het werkt in de zorgsector (niet alleeen bij tandartsen, hoewel dat wel de enige tak is waarvan de rekening meestal direct bij patient zelf belandt) nu eenmaal zo dat in principe betaald wordt voor het werk wat gedaan is, de geleverde inspanning. Opdracht was in eerste instantie redden van de kies middels een wortelkanaalbehandeling. Er is alles aan gedaan , echter het bleek niet mogelijk. Dan is het niet zo dat de tijd en materiaal wat tot dat moment gebruikt is niet betaald hoeft te worden (als dat zo zou zijn kan de hele zorgsector wel ophouden te bestaan...) . Blijkbaar zijn er 2 zittingen nodig geweest? (2 x verdovig). Dat de tweede tandarts ook weer extra foto`s heeft gemaakt kan ik begrijpen, die zijn heel vaak gewoon nodig, ingeschoten bv uit verschillende hoeken, om een goed beeld van wortelvorm te krijgen.

ik ben trouwens wel benieuwd wat er op de eerste, hogere nota dan nog bijstond?
zo, 04/12/2009 - 12:26 Permalink