Goedendag,
Ik heb al een week of 3 last van witte aanslag op mn tong. Nou is dit opzich niet zo heel erg, maar mijn smaakpapillen zijn ook behoorlijk vergroot en achterop mijn tong zitten ook wat "wratten/bultjes" ik noem deze even zo bij gebrek aan een betere omschrijving.
ik heb er totaal geen last van, mijn adem is ook helemaal niet slecht of wat dan ook. de witte aanslag kan ik voor een deel weg poetsen, maar ik kan niet helemaal achter komen aangezien ik dan moet kokhalzen omdat dat te diep is. Ik moet wel zeggen dat het me pas opgevallen is toen ik een dag of 8 last van mn keel had en ik ging kijken of ik geen angina had, dus mischien heb ik er al veel langer last van of is het een direct gevolg van die keelonsteking.
Ik zit er momenteel half aan te denken om naar de Dokter te gaan, maar wat mij weerhoudt is dat ik het onwijs druk heb, en ook niet nog een x de stress van onderzoeken etc kan gebruiken.
Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen want ik wil er echt graag vanaf.
Groeten en alvast bedankt.
Ik heb al een week of 3 last van witte aanslag op mn tong. Nou is dit opzich niet zo heel erg, maar mijn smaakpapillen zijn ook behoorlijk vergroot en achterop mijn tong zitten ook wat "wratten/bultjes" ik noem deze even zo bij gebrek aan een betere omschrijving.
ik heb er totaal geen last van, mijn adem is ook helemaal niet slecht of wat dan ook. de witte aanslag kan ik voor een deel weg poetsen, maar ik kan niet helemaal achter komen aangezien ik dan moet kokhalzen omdat dat te diep is. Ik moet wel zeggen dat het me pas opgevallen is toen ik een dag of 8 last van mn keel had en ik ging kijken of ik geen angina had, dus mischien heb ik er al veel langer last van of is het een direct gevolg van die keelonsteking.
Ik zit er momenteel half aan te denken om naar de Dokter te gaan, maar wat mij weerhoudt is dat ik het onwijs druk heb, en ook niet nog een x de stress van onderzoeken etc kan gebruiken.
Ik hoop dat iemand hier mij verder kan helpen want ik wil er echt graag vanaf.
Groeten en alvast bedankt.
Re: Tong problemen
Most likely plak. Bij candida is het vlokkeriger en vaak een flinke dikke laag. Soms het gevolg van anti-biotica gebruik. Plak zie je iets minder goed. Dit is een plaatje van een coatingtong:
Dit kun je er inderdaad eraf poetsen maar wekt inderdaad een kokhalsreactie op. Een echte tongschraper (bijvoorbeeld van Halita) is prettiger.
Het scheelt ook als je ruim van te voren wat eet. Dus niet op de nuchtere maag. In de avond is het so wie so prettiger, maar eigenlijk hoort het twee keer daags te gebeuren. En vooral die achterzijde van die tong...die is juist het belangrijkst. Die wratten/bulten zijn ook gewoon papillen.
Bijna altijd hebben mensen met een witte tong een slechte adem. Het best kun je dan ook nog het gorgelmiddel van Halita gebruiken.
maar wat verklaard de "bulten/wratten" achteraan op mijn tong dan ?
en het plaatje van de plak komt echt compleet overheen met hoe het eruit ziet, buiten de bulten dan.