pijn bij diepe vullingen

Author:
suntwirl
Posted:
zo, 05/03/2009 - 16:10
Ik ben nu 4 weken onder behandeling bij de tandarts, omdat er aan beide kiezen boven achterin 2 GATEN waren geconstateerd. Ik had al eerder aangegeven dat ik last had van de achterste rechterkies, maar werd weggestuurd met Perio-Aid tandpasta, omdat er gedacht werd aan tandvleesproblemen. Ik ga elk half jaar braaf naar de mondhygieniste. Ik ben zelf teruggegaan in maart, omdat ik zelf voelde dat er een gat was, waar ik met mijn tandenstoker in kon(!) :o
De tandarts vond toen na zoeken en zoeken een groot gat tussen mijn kiezen. Er werd meteen een afspraak gemaakt. Toen hij deze gevuld had zei hij dat hij nog nooit zo'n diepe vulling had gemaakt. Ik had hevige pijn :smt022 , nog nooit zo erg gehad, maar het ging weer weg. Ik had al wel tijdens de behandeling gezegd dat ik aan de andere (linker) kant hetzelfde gevoel had. Meteen weer een afspraak gemaakt met 2 weken tussenpauze, zodat de eerste kies kon herstellen.
Ik kreeg steeds meer pijn aan de linkerkant en was blij dat ik eindelijk mocht komen voor de behandeling. Ik dacht dat het een wortelkanaalbehandeling zou worden, maar nee, hij zei dat hij wilde kijken of de kies zich zou herstellen. Maar het was weer een diepe vulling, alleen niet zo diep als de eerste kies.
Het ging goed eerst, maar toen voelde ik opeens s'avonds voor het weekend dat ik een stukje vulling voelde in mijn mond, dat los kwam. En daarna ging het weer meer pijn doen. Ik had ook, als ik ging liggen een zeurende pijn, waarvoor ik een pijnstiller moest nemen. De pijn was tussen de laatste twee kiezen, waar het gevuld was. Ik meteen de tandarts gebeld, de assistente zei dat het een stukje bonding kon zijn. Ik afwachten tot volgende week, naar de tandarts en hij zag dat er een stuk onder het tandvlees niet bedekt was met vulling. Er werd besloten om een wortelkanaal te doen. :cry: Ik weer een nieuwe afspraak gemaakt om het opnieuw te vullen. Gevuld moest het toch worden en een wortelkanaalbehandeling moest op een ander punt geopend worden. Even afwachten dus of de zenuw zich zou herstellen. Ik had nog steeds last ertussen, maar ik voelde dat het wel afgesloten was. Ook als ik ging liggen was de pijn weg. Alleen als ik wat at, zeker zoet, kreeg ik stekende pijn tussen de tanden, op dezelfde plek weer. Als ik dan spoelde, of mijn tanden poetste, dan ging het weg. Het ging steeds beter. :)
Tot ik gisterennacht naar bed ging en mijn tanden poetste en spoelde met Bocasan, ik voelde alsof er met het water erdoor heen te zuigen alsof ik een stuk tandvlees omflapte, en daarna kreeg ik een rauwe stekende pijn! Ben ook wel net ongetseld geworden, misschien weerstand? Nu kan ik niets eten of drinken zonder napijn, maar weer een ibuprofen genomen (200), en nu gaat het weer. Spoelen, spoelen.
Wat is dit toch? Gevoelige tandhalsen? Wortelpuntontsteking? Zenuwontsteking?
Groningen

De zenuw van de gevulde kies is duidelijk geirriteerd, wat de gevoeligheid geeft met oa zoet. Dit kan vanzelf overgaan, maar als het een diepe vulling is, en je pijnstillers gebruikt om de pijn te onderdrukken, klinkt het als een ontstoken zenuw. Kan ook zijn dat de vulling nog niet helemaal aansluit, en wat lekt wat de klachten geeft. Als de zenuw aan het afsterven is, is dit vaak met een foto te zien, en dan moet er dus idd een wkb gedaan worden.
zo, 05/03/2009 - 16:51 Permalink
suntwirl

hartelijk dank voor je snelle antwoord! Zou ik even moeten wachten en kijken of de vlagen met pijn afzwakken, misschien heb ik de zenuw extra geirriteerd of zo? Want het ging beter en ik had geen pijnstillers nodig of zal ik morgen meteen de tandarts bellen?
zo, 05/03/2009 - 18:30 Permalink
suntwirl

Ben eergisteren naar de tandarts geweest. Deze haalde een draadje tussen mijn tandvlees en tandhalzen weg. Het leek wel een floss draadje. Hij probeerde de koude test, dat ging wel, alleen had ik een verlate zeurende reactie erop. Hij vertelde me dat deze zenuw nog kon herstellen. Ik terug naar huis, en ik voelde dat de kies minder pijnlijk was. Moest wel spoelen na eten enzo, maar het ging beter.
Later die avond voelde ik een druk op mijn kies, geen pijn, maar alsof er 'leven' (of dood) in de kies kwam. Ik had moeite met poetsen erop, dat deed wel pijn. De volgende dag was de druk veel minder en ik merkte dat ik er weer op kon kauwen, ik kon zelf weer gewoon water drinken, zonder dat het lauw was, alleen op het kauwvlak was het een beetje gevoelig (geen pijn).
Vandaag heb ik helemaal geen pijn meer, ook niet met water, de zijkant is af en toe nog gevoelig, als ik erop druk met kauwen voel ik dat erop kauw (drukgevoel, geen pijn) en het kauwvlak wordt ook minder gevoelig.

Mijn vraag is: Is de zenuw nou levend of dood? Hoe kan ik het checken?
do, 05/07/2009 - 11:28 Permalink