stiftand heeft zwart randje

Author:
kristin
Posted:
zo, 05/03/2009 - 17:37
heb een paar weken geleden een stiftand laten plaatsen en die heeft een zwart randje.

Weet echt geen oorzaak, een stiftand kan toch niet slecht worden , dus vraag me af waar het vandaan komt?

Groetjes
Erreper

Zit het zwarte randje tussen het tandvlees en de kroon/opbouw?
Vaak is dat donkere randje te wijten aan een teruggetrokken tandvlees als gevolg van parodontose. Dan krijg je een soort van 'naad' tussen de kroon en het tandvlees. Maar slecht tandheelkundig werk (van de tandarts en/of het tandlab) kan hier ook mee de oorzaak van zijn.
zo, 05/03/2009 - 19:04 Permalink
robinson

Is dat zo?
Ga er maar vanuit dat de tandarts ervoor gezorgd heeft dat de kroonrand genoeg onder het tandvlees gepositioneerd is.( ga ik gemakshalve van uit.)
Waarschijnlijk de kleur van de "dode" tand die doorschemert, of een VMK-kroon of een combinatie van beiden.
Door de tand van te voren te bleken en een volledig porseleinen kroon te maken kun je dit probleem omzeilen.
zo, 05/03/2009 - 19:31 Permalink
kristin

sorry, misschien toch een foutje van de tandarts, het zwarte plekje zit op het uiteinde van de tand, dus heeft zeker niks met paradontis of teruggetrokken tandvlees te maken.

heb wel onlangs pyralvex op een aftje gedaan, maar dan moet ik het er toch kunnen afpoetsen?

zal het haar volgende keer toch vragen om er naar te kijken
zo, 05/03/2009 - 21:42 Permalink