Rotte kies

Author:
Dolce-vita2
Posted:
di, 05/05/2009 - 07:53
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag: vorig jaar ben ik op controle geweest bij de tandarts, daar bleek dat ik enkele gaatjes had en deze zijn gevuld. Niks aan de hand dus.

Nu heb ik laatst op iets hards gebeten, en toen is er een stuk kies afgebrokkeld. De tandarts zei dat deze kies rot was. Hier ben ik erg van geschrokken, ik geef toe dat ik m'n gebit de laatste tijd slecht heb verzorgd, maar ik wist niet dat het zo snel kon gaan. Is dat normaal dat een kies in een jaar tijd rot kan worden?
Want nu ben ik ook bang voor mijn andere kiezen....

Het is trouwens 2 jaar geleden dat er foto's zijn gemaakt.

Ook vroeg ik of deze kies nog gevuld moest worden, maar dat wist hij op dat moment nog niet (heb even een noodvulling gekregen) Misschien dat de kies eruit moet.
Volgens de tandarts was een kroon ook niet mogelijk.
Komt het vaak voor dat zo'n kies eruit moet? Of is het vaak nog redelijk te vullen?
Lieneke

Ik snap niet zo goed wat de tandarts met 'rot' bedoeld. Zit er een gat? Is er een wortelpuntontsteking? Of is de kies bros geworden? Vraag dat eens, want dit is wel heel onduidelijk!
di, 05/05/2009 - 12:11 Permalink
Dolce-vita2

Hoi Lieneke,

Daar is hij inderdaad niet zo duidelijk over geweest. Wat ik in elk geval heb waargenomen is dat er een hoekje in verschillende stukjes uiteenbrak, en dat er een zwart/bruin gat overbleef.

Grt
wo, 05/06/2009 - 06:34 Permalink
Lieneke

Ah ok. Dan is de kies zo carieus dat er ook geen houvast meer is voor een kroon. Soms wordt dan nog geprobeerd om het met composiet weer op te bouwen. Maar vaak knapt dit ook weer af. En dan zit er niks anders op dan trekken.
wo, 05/06/2009 - 07:48 Permalink
Dolce-vita2

Hoi Lieneke,

Bedankt voor je snelle antwoord! Het enige dat ik me nog afvraag; ik vind het vreemd dat de tandarts vorig jaar niets heeft gezien. Kan het dat een kies in een jaar zo erg achteruitgaat?
Ben er gewoon van geschrokken.
Hij had het trouwens ook over een mogelijke wortelkanaalbehandeling. Maar ik dacht dat dat alleen werd gedaan als je een ontsteking had.
Grt
wo, 05/06/2009 - 15:40 Permalink