loszittende kroon; aansprakelijkheid na vertrek..

Author:
ewel
Posted:
do, 05/07/2009 - 23:44
Hallo!
Onlangs heb ik, na een hoog oplopend meningsveschil (nav. onduidelijke communicatie tussen paradontologisch instituut en tandarts en het moeten betalen van een rekening voor een "behandelplanbespreking" wat uiteindelijk slechts een gezamenlijk gemopper over de comm. betrof), besloten van tandarts te veranderen. Ik heb nu nog geen andere. Maar wat wil het geval... de kroon die in okt.'08 is geplaatst ,(overigens tegen advies van betreff. patadont. specialist; (ook de tandarts heeft hier een schrijven over gehad) is los gaan zitten. Dwz; wanneer ik met tandfloss schoonmaak wip ik 'm naar beneden, het bloed wat en ik plop 'm weer terug. Niet goed lijkt me.
Ik vraag me af wat wijsheid is; na mijn ruzie-achtige vertek aldaar teruggaan en de kroon "laten maken". Wie gaat/moet dat betalen? Hoe pak ik dit aan? wacht ik tot mijn nieuwe tandarts dit kan doen en kan ik het alsnog verhalen op de eerdere tandarts? Dank voor reacties alvast!
Groningen

Als de verstandhouding nog zo is, dat de tandarts naar de losse kroon wil kijken, zou ik hem de kans geven dit te herstellen. Afhankelijk van wat er aan de hand is, kijken wie er betaald. Als de kroon losgekomen is (dus onvoldoende hechting cement) hoeft dit niet per definitie aan de tandarts te liggen, en zou het niet redelijk zijn de behandeling gratis uitgevoerd te willen hebben...
vr, 05/08/2009 - 09:28 Permalink
vV

Maar wat wil het geval... de kroon die in okt.'08 is geplaatst ,(overigens tegen advies van betreff. patadont. specialist; (ook de tandarts heeft hier een schrijven over gehad) is los gaan zitten.


Dit is wel een redlijk essentieel punt in de discussie.. Wat was de reden van het negatief advies, en staat die reden wellicht in verband met de oorzaak van loskomen, dan geef ik weinig kans... Als het alleen een kwestie is van vastzetten, lijkt mij geen probleem om dat geregeld te krijgen, is er een dieper liggende oorzaak, dan kan men heel goed zeggen: tandarts/behandelaar was het niet eens met de kroon, patient wilde toch en is geinformeerd over slechte toekomstverwachting, toch gemaakt maar dan wel eigen risico.

(maak het zelf af en toe ook mee, maar dan maak ik wel vooraf afspraken over hoe we zaken gaan regelen als het niet goed gaat, ook als het niet goed gaat over bv 5 jaar, en over de dan toe te passen alternatieve behandelingen zoals brug, implantaat en uiteraard kostenafhandeling. )
vr, 05/08/2009 - 12:34 Permalink
ewel

De kroon is geplaatst tegen advies (van de patadontologe) omdat er mogelijk een endo herbehandeling zou kunnen plaatsvinden vanwege een abcesje. In juni 2008 is hier (in tandarts-taal) een schrijven over geweest naar mijn tandarts. Ik heb de brief pas veel later zelf opgevraagd vanwege de sowieso slechte/gebrekkige communicatie tussen beide behandelaars. Hierdoor zag ik dat de kroon (in okt of nov.'08 geplaatst) een paar maanden eerder was afgeraden.
Op zich heeft het loszitten er niets mee te maken denk ik. Maar ik voel me zo lullig omdat ik 2 wkn. geleden "op hoge poten" ben opgestapt, en nu "met hangende pootjes" terug moet voor de losgeraakte kroon.
Kan de tandarts weigeren om ernaar te kijken? Vanwege trots en gekrenkt zijn?? Kan ik vragen/voorstellen of dit binnen een soort garantie valt? Hij zit nb. nog maar een half jaar. Juist omdat ons meningsverschil gebaseerd is over uiteenlopende mening over de betaling van een rek. waarvan ik vond dat betreffende behandeling nooit is uitgevoerd. De tandarts heeft het erbij laten zitten en zei me dat "daarmee de kous af is". En dan kom ik weer... U begrijpt mijn dilemma?
vr, 05/08/2009 - 23:06 Permalink
vV

goed.. je bent zelf weggegaan dus, dat je nog geen nieuwe tandarts hebt doet daarin denk ik niet echt ter zake.

Loskomen kroon staat ook los van reden negatief advies van de parodontoloog lijkt mij zo. dus de tandarts is m.i. zelfs min of meer verplicht nazorg te verlenen, ook al ben je weg.

Zou hem dus gewoon bellen , duidelijk maken wat het probleem is en vragen om een afspraak om het probleem op te lossen. Kan mij overigens heel goed voorstellen dat ie nee zegt gezien de sfeer waarin het gesprek plaatsvond.. En als ie nee zegt zou ik het gewoon de nieuwe tandarts laten doen, en de geringe kosten die dit met zich meebrengt accepteren. Dat is gewoon de consequentie van eea.
za, 05/09/2009 - 13:14 Permalink