Tandarts/endodontoloog zegt ANDERE kies! Al jaar PIJN!

Author:
mamma
Posted:
za, 05/09/2009 - 23:57
Na het voorbehandelen van kiezen voor het plaatsen van twee bruggen begon de ellende. Pijn..Er was denk ik hier en daar wat 'getriggerd' in mijn gevoelige of toch al slechte (?)kiezen.
Ondanks tegenstribbelen zijn de bruggen toch (definitief)geplaatst.
Pijn bleef (lange tijd). Eerst afwachten vond de tandarts of het geen napijn betrof van het voorbehandelen.
Uiteindelijk doorverwezen naar endodontologe.
Onder probleem opgelost.
Boven heeft ze een kies door de brug heen behandeld (pijler van de brug) én de kies ernaast, naast de snijtand (waar ik totaal geen last van had, maar waarvan zij zei dat die eruit zag als zijnde wellicht niet goed).
Lang verhaal kort, pijn ging niet weg in de kies die de pijler van de brug is.
Weer wachten, napijn wellicht?
Is later weer naar gekeken, niets bijzonders meer op foto te zien, kiezen bijgeslepen, want misschien knarsen s nachts (wist al dat t niets uit zou halen).
Inmiddels, een jaar(!) later, door nieuwe tandarts doorverwezen naar endodontoloog vanwege (nog steeds!) pijn en bijna een jaar lang maximaal paracetamol met coffeine en ibuprofen (en daarnaast dus maagbeschermers). Wat denk je? wordt ik wéér behandeld aan de kies NAAST de kies waaraan ik pijn heb!!! Ondanks dat ik zeg en uitleg toch echt zeker te weten dat t die ander is! 'Ja maar,op de foto is er niets aan die ene maar wel iets aan die andere te zien (totaal geen last van die andere, en nooit gehad).
2,5 uur in de stoel, napijn en nu weer -je raadt t al- weer gewoon de oude'pijn aan de 'oude' kies. Nog niks aan gedaan dus.

Samenvattend:
Over twee weken met vakantie en dus nog hetzelfde probleem als wat ik vorig jaar (!) ook al had op vakantie.Lekker vooruitzicht.
Ik slik enorme hoeveelheden medicijnen; we hebben zelfs een tweede kindje uitgesteld hierdoor, dat kan niet in combi met elkaar.
Een wortelkanaalbehandeling is niet waterdicht, begrijp ik overal, waarom gaat men dan alleen van de foto's uit en niet van mijn ervaring met deze kies??? Kan t zijn dat t niet zichtbaar is op de foto?
Als ik aan de zijkant van de kies druk (door de brug heen!) doet het pijn, het klopt en pulseert van binnen,zeurende, zenuwachtige pijn, betekent dat niets??
Wat nu te doen??
Wil zo graag dat het ophoudt, wordt gillend gek!
Heeft een tweede wkb aan de kies die IK verdenk nog zin, of is exractie de enige hoopvolle optie? (er is ook niets meer om een kroon aan vast te maken ben ik bang. Betreffende kies is de pijler van een brug en de kies ernaast moet ook kroon worden volgens mijn tandarts).

Heel erg dank aan degene die me adviseert!!!!
Illuminus

Heel vervelend dit soort langdurige klachten...
Over het algemeen mag je toch wel aannemen dat een endodontoloog zijn pijndiagnostiek onder de knie heeft.....Uit het verhaal maak ik op dat u 2 endodontologen bezocht heeft? (endodontologe en endodontoloog??).

De foto is in de diagnostiek een belangrijk hulpmiddel, maar een foto laat lang niet altijd een ontsteking zien terwijl deze wel degelijk aanwezig is. Maar naast de foto zijn er nog meer diagnostische testen (warmte- en koudetest, percussietest) om aanvullende informatie te krijgen beschikbaar. Zijn deze testen onduidelijk, dan kun je nog overwegen om met proefanesthesie tand(of kies) voor kies te gaan verdoven om de kwaaie jongen te vinden.

Er komt (of er zou meer aan te pas moeten komen in moeilijke gevallen) dan:"Op de foto is bij die kies iets te zien en bij die ander niet" Wellicht heeft de endodontoloog wel meerdere testen uitgevoerd (ik was er niet bij) maar dan had hij u wel uitvoeriger mogen inlichten....

Misschien kunt u een second opinion krijgen bij een afdeling endodontologie van een van de tandheelkundige faculteiten, om te zien of er wellicht iets over het hoofd is gezien of dat de oorzaak in iets anders ligt.

Succes in ieder geval
zo, 05/10/2009 - 09:46 Permalink