Hallo,
Ik ben op dit moment in Singapore, als student aan mijn promotieonderzoek aan het werken, en wrs tot 1 januari in het buitenland.
Deze week kreeg ik last van mijn verstandskies, die voor een klein gedeelte is doorgebroken. De tandarts vertelde me dat het behoorlijk ontstoken is. Hij heeft me nu antibiotica voorgeschreven en speciaal mondwater. Hij wil dat ik volgende week terugkom om de kies er uit te laten trekken. Mijn probleem: de kosten, 450 euro (ik ben niet tandheelkundig verzekerd+geen inkomsten). Ik weet dat de kosten voor het trekken van een kies een stuk lager liggen in Nederland. Ik heb al een beetje rondgekeken in Singapore, maar 400 euro voor een verstandskies laten trekken is het minimum (gewoon bij de tandarts zelf).
Gezondheid gaat bij mij voorop - en als het moet dan moet het maar. Echter, stel de ontsteking is weg na de antibioticakuur. Zou ik kunnen wachten tot 1 januari, wanneer ik weer terug ben ik Nederland? Hoe groot is de kans dat het weer ontstoken raakt?
Alvast bedankt!
groeten, Michelle
Ik ben op dit moment in Singapore, als student aan mijn promotieonderzoek aan het werken, en wrs tot 1 januari in het buitenland.
Deze week kreeg ik last van mijn verstandskies, die voor een klein gedeelte is doorgebroken. De tandarts vertelde me dat het behoorlijk ontstoken is. Hij heeft me nu antibiotica voorgeschreven en speciaal mondwater. Hij wil dat ik volgende week terugkom om de kies er uit te laten trekken. Mijn probleem: de kosten, 450 euro (ik ben niet tandheelkundig verzekerd+geen inkomsten). Ik weet dat de kosten voor het trekken van een kies een stuk lager liggen in Nederland. Ik heb al een beetje rondgekeken in Singapore, maar 400 euro voor een verstandskies laten trekken is het minimum (gewoon bij de tandarts zelf).
Gezondheid gaat bij mij voorop - en als het moet dan moet het maar. Echter, stel de ontsteking is weg na de antibioticakuur. Zou ik kunnen wachten tot 1 januari, wanneer ik weer terug ben ik Nederland? Hoe groot is de kans dat het weer ontstoken raakt?
Alvast bedankt!
groeten, Michelle
Re: Verstandskies trekken in buitenland - kan ik het uitstellen?
Ik kan het nog proberen onder mijn reisverzekering, maar vrees dat deze onlangs is komen te vervallen (heb me moeten uitschrijven in NL), en dat sowieso de tandheelkundige zorg hier niet onder valt. Eerlijk gezegd heb ik het niet heel goed geregeld, ook omdat mijn situatie anders/ingewikkeld is en niet in een 'hokje' past. Ik heb mijn tandartspolis opgezegd begin dit jaar, aangezien ik in het buitenland zou zijn, en binnen de polis alleen spoedeisende hulp vergoed zou worden. De gewone consulten zou ik zelf betalen. Aangezien er nooit wat aan de hand is en ik gewoonlijk alleen op consult ga, en ik bovendien de prijzen in Nederland gewend ben, dacht ik: ach, wat kan er nou gebeuren.
Zoals gezegd: als het moet, dan moet het. Maar liever doe ik het 1 januari (mits het geen problemen gaat veroorzaken)
groeten, Michelle
Maar goed even to the point, je hebt (als ik het verhaal goed lees) een pericoronitis (ontsteking van het tandvlees rondom de
verstandskies). Behandeling daarvan is geen antibiotica voor geindiceerd, het dempt wel de onsteking maar haalt niet de oorzaak weg. De oorzaak is dat er plaque en voedselrestjes onder het tandvleesflapje komen en daar het tandvlees irriteren.
Antibiotica werkt dus ongeveer zo lang als de kuur duurt en daarna zullen de klachten weer terugkomen.
Koop een flesje waterstofperoxide 3% een rol verbandgaas, verdun de waterstofperoxide in een bekertje 1 op 1 met (lauw) water en knip de verbandgaas in stukjes van een centimeter of 5 en week dat stukje in de waterstofperoxide en dan voorzichtig kauwen aan de verstandskieszijde, dit een paar keer herhalen door het gaasje weer te dopen in de waterstofperoxide. Dit ritueel in het begin 2 a 3 keer per dag herhalen tot de klachten weg zijn. De waterstofperoxide reinigt het geheel waardoor de ontsteking weg trekt (tenminste dat is de bedoeling, niks is foolproof natuurlijk ;))
Of je het er mee gaat redden tot januari durf ik je niet te garanderen maar als het alleen een ontsteking van het tandvlees is is het behandeling van eerste keus om de ontsteking weg te krijgen, daarna wil je de verstandskies idd wel graag verwijderen. Maar om duistere redenen die ik niet begrijp zie ik mensen vaak langggee tijd niet meer terug om de verstandskies er uit te laten halen :smt002
Dus als je het wilt proberen uit te stellen kun je het hiermee proberen, maar antibiotica ga je het niet mee redden.
groetjes
PS. wat kost daar nou een consult? Even nieuwsgierig in verband met de vrije prijzen in 2011 he :smt003
Dan kun je tandartsreisjes gaan organiseren vanuit Singapore...
Naast de antibiotica (Flagyl) heb ik ook 'Eludril' mondwater meegekregen. Maar daar zit geen waterstofperoxide in (alcohol, chlorhexidine digluconate solution, chlorobutanol hemihydrate).
De kosten die ik gisteren betaald heb in Singapore dollars (ex btw):
Voor het gewone consult/mondhygienist:
scaling & polishing : $120 (60 euro) -
En voor de foto's:
Digital Panoramic X-Ray $100 (50 euro)
De eerste keer dat ik er was kwam er nog 30 euro bij voor het intakegesprek/bekijken tanden.
De behandeling in NL is dus over de linie wel goedkoper. Ik wil hier wel verstandskies-touroperator voor jullie worden hoor!
Met waterstofperoxide in een gaasje en dan kauwen op het gebied van de verstandskies is effectiever omdat waterstofperoxide een beetje bruist en zo de viezigheid wat beter wegkrijgt. Spoelen is niet zo effectief als een gaaskuurtje, vandaar het gaasje.
Voor wat betreft de prijzen daar in singapore.....het is natuurlijk een land met nog hogere kosten dan nederland, dat uit zich. Maar we mogen niet klagen in nederland als ik dit zo lees.....hoewel de panorama goedkoper is ;)
Succes!
Kroon laten zetten is ook maar 150 euro, verschilt per tandarts.
Moet zeggen dat de tandartsen hier heel erg goed, nauwkeurig en hygiënisch te werk gaan.
Daar kunnen de Nederlandse tandartsen nog wat van leren!
Nee dat klopt, ik bedoelde eigenlijk sommige. Ik had dus beter kunnen zeggen sommige tandartsen.
Het viel mij op dat ze hier erg zorgzaam zijn, je bent een mens en niet de volgende patient.
Dat is mij in Nederland verder nog nooit eerder opgevallen hoor. Het gaat hier gewoon anders,
maar wel heel fijn. Ze hebben ruim de tijd voor je. Maar dat is sowieso erg Spaans ;).
Verder vind ik dat mijn tandarts het allemaal wel oke doet behalve dat er 2 vullingen uit zijn gevallen
waardoor ik nu dus twee kronen mag hebben ;).