vraagje

Author:
fien777
Posted:
ma, 06/08/2009 - 15:12
hallo,

Kan iemand mij precies uitleggen wat de begrippen:
partiële plaatprothese, verv.elem.immediaatprothese en noodprothese inhouden?
Immediaat en noodprothese klinkt bij mij als tijdelijk?
Maar toen ik de tandarts ernaar vroeg zei hij dat de protheses die mijn man nu gekregen heeft al meteen de "vaste" zijn.

Tweede vraag is, het bovengebit van mijn man zit niet goed.
Het "spleetje" tussen de voortanden zou toch eigenlijk gelijk moeten lopen met het midden van de neus, maar nu zit het midden van een voortand op die plek.
Het is niet onoverkomelijk natuurlijk maar iedere keer als ik het zie irriteert het me.
Op een vraag daarover zeiden ze dat ik gelijk had maar dat er dan een nieuw gebit gemaakt moet worden......maar moet ik dat dan zélf bekostigen?

groetjes:fien
Illuminus

Een partiele plaatprothese is een gedeeltelijke prothese, waarin ontbrekende tanden of kiezen worden vervangen. De tanden en kiezen zitten op een kunststofbasis, en vervangen dus een aantal tanden en kiezen, maar niet alle tanden en kiezen (dan heb je een volledige prothese).

Vervangen el. immediaatprothes houdt in dat er tanden en kiezen getrokken zijn en de prothese hier direct overheen geplaatst is (de prothese was al klaar voordat de tanden/kiezen getrokken werden). Dit kan een partiele plaatprothese zijn of een volledige prothese

Noodprothese is een prothese die direct geplaatst wordt over meer dan 8 getrokken tanden en/of kiezen.

Een noodprothese is geen prothese voor het leven, de pasvorm is matig (er zijn veel tanden/kiezen getrokken) en een ander probleem is (en daar heeft u nu mee te maken) dat de tandtechnicus uit gaat van de tanden en kiezen die er staan voor het opstellen van de noodprothese...dit is namelijk vaak zijn enige referentie, door bijv. parodontitis kunnen voortanden erg verplaatst staan, wat je niet wilt in de prothese. De tandtechnicus zet de tanden dan terug naar achteren. Het komt dan inderdaad wel eens voor dat de mid-line niet helemaal goed uitkomt bij het plaatsen....

De noodprothese kan na de genezingsfase (meestal na een jaar) vervangen worden door een definitieve prothese. Deze prothese wordt dan normaal vergoed.

Met vriendelijke groet
di, 06/09/2009 - 11:01 Permalink
fien777

Hartstikke bedankt voor uw snelle antwoord.
Ik ben nu wel beter op de hoogte.
Als we bij de tandarts zijn vergeet ik vaak wat ik nu eigenlijk wilde vragen....de zenuwen natuurlijk :oops:
En dan is dit een uitkomst hoor!!!!
Nogmaals bedankt!!

Groetjes:Fien
di, 06/09/2009 - 21:01 Permalink