Af en toe pijn na plaatsen kronen

Author:
maartoz
Posted:
ma, 07/06/2009 - 14:30
Dag mensen,

Na regelmatig hier terecht gekomen te zijn wilde ik nu mijn verhaal wel eens kwijt in de hoop wat lotgenoten of advies in te winnen.

Ik ben nu 28 en heb jarenlang tandproblemen gehad, vanaf kindsafaan had ik te weinig glazuur op mijn tanden. Dus veel gaatjes en gezeur gehad. Ben een tijd zo bang geweest voor de tandarts dat ik zo'n 5 jaar niet meer geweest ben. Nu 1,5 jaar terug was ik bij de tandarts en deze constateerde dat ik tandenknarste omdat mijn tanden zo snel slijten. Dit heb ik dus nog nooit eerder gehoord van een tandarts!

Hij vertelde me dat het al extreme vormen aannam en blablabla ik was weer helemaal de angsthoek in gepraat. Het was ook nogeens een duitser die amper nederlands kende dus ik durfde niet meer terug voor de vervolg behandeling.

Ik besloot er wat aan te doen en ben naar een kliniek gegaan (CDC) deze constateerde ook dat ik inderdaad last had van erge slijtage....maar dat er iets aan te doen was ipv een kunstgebit op deze jonge leeftijd.
Dit hield in dat ik 22 kronen moest laten plaatsen en gelijk mijn 4 verstandskiezen (die er nog zaten) weg te laten halen. Dit alles zou in één keer onder narcose gebeuren.

Doodeng, harstikke duur maar wel een mooie oplossing. Alles inmiddels achter de rug, ik vond het een drama en heb enorm veel pijn gehad, met name de eerste 4 weken, de ene onsteking na de andere en continue aan de pijnstillers.

Nu heb ik een supermooi gebit en ben blij met het resultaat...echter ik heb zo nu en dan een wat zeurende pijn aan mijn achterste kiezen, dan weer eens boven en dan weer eens beneden. De pijn is meestal snachts aanwezig en komt en gaat soms. Op dit moment zeurt rechtachter een klein beetje.

Het is nu 3 maanden geleden dat de definitieve kronen geplaatst, boven heb ik gouden kronen zonder porcelein omdat ik tandenknars/klem en dit zou anders breken als er porcelein op zou zitten. Ik heb dus met name boven aan alle kiezen last van warm en vooral kougevoeligheid. Heeft dat hier ook verband mee?

Ik ben met deze klachten terug geweest en toen dachten ze dat het aan hoogteverschil/drukpunten lag van de kronen, e.a. bijgeslepen en toen zou het beter worden. Dat is dus niet helemaal waar. Ik heb overigens geen pijn met kauwen, druk of tikken op de kiezen.

Mijn vragen:
- kan het zijn dat dit gewoon nog bij het herstel hoort?
- kan de kou/warmte gevoeligheid kwaad? of zal ik hier altijd last van houden omdat de kronen van metaal zijn en dus geleiden?
- zou het aangezichtspijn kunnen zijn?

Soms heb ik dus weken geen last van en dan opeens een paar dagen wel weer wat. Is overigens niet extreem pijnlijk maar word er wel wakker van zo nu en dan.

Groet,

Maarten
Groningen

Lastig om er zo iets over te zeggen, dan moet je er meer van weten, en moeten er foto's bij zijn...
Met 22 kronen plaatsen, verander je altijd de manier waarop je tanden en kiezen op elkaar komen/langs elkaar bewegen. Dit kan enige tijd tot klachten leiden. Vaak wordt dit na een aantal weken makkelijker.

Wat ook het geval kan zijn, is dat er een (of meerdere) zenuwen wat geirriteerd zijn geraakt door het boren, en daarom met warm/koud wat nazeuren. Om hier iets zinnigs over te zeggen, zou je wat testjes met je kiezen/tanden moeten doen, en rontgen-fotos maken.
di, 07/07/2009 - 11:06 Permalink