wat te doen aan een ontsteking tandwortel

Author:
kaartje
Posted:
za, 07/11/2009 - 10:45
Een week of drie geleden is er een WKB bij mij gedaan in 11. Drie dagen daarna is er een watje met antibiotica ingezet. Na zo een 10 dagen, toen ik al een tijd geen last had en er geen rare dingen te zien waren op de foto is er de definitieve vulling ingezet. Ik weet nog dat hij hem schoonmaakte en ik een hoest niet kon onderdrukken. Vervolgens heeft hij hem, zonder opnieuw schoon te maken dichtgemaakt.

Sinds die tijd is het hommeles. Na drie dagen was op een foto te zien dat er een behoorlijke ontsteking zit aan de wortelpunt. De tandarts had hem wel keurig dichtgemaakt was ook te zien op die foto en de tandarts vond het dus onzinnig hem opnieuw te openen. Ik heb nu ondertussen 6 dagen antibiotica, gister verzwaard met clavulaanzuur, maar nog steeds de pijn, die ondertussen door lijkt te trekken via mijn neus naar mijn voorhoofdsholte.

De tandarts gister zei dat er een stukje van de wortelpunt afgehaald zou moeten worden, maar kon/wilde mij niet doorverwijzen, aangezien hij een vervangende tandarts was.

Ik heb sterk mijn twijfels als ik dit forum zo lees. Is het wijsheid gewoon af te wachten en verdwijnt die ontsteking dan vanzelf, ook al duurt het een tijd? Oftewel, moet ik niet zo zeuren en mijn tijd uitzitten?

Of, is het juist wijsheid zo snel mogelijk richting kaakchirurg te gaan om die wortelpunt te verwijderen?

Of, zou een oplossing zijn om de boel weer open te maken, schoon te maken, en weer een watje met antibiotica erin te doen. Dat heeft mij in eerste instantie tenslotte ook perfect geholpen.

Natuurlijk gaat de tandarts mij maandag ook advies geven, maar om eerlijk te zijn ben ik al die buitenlandse tandartsen die ik telkens heb (zo goed als alleen maar engels sprekend) wat minder gaan vertrouwen, en zou nu graag ook jullie visie hierop horen. Natuurlijk ook van de tandartsen hier op het forum, die, heerlijk, als van ouds tenminste vertellen hoe de zaken in elkaar steken en ervoor staan.

M.v.g.,
een zicht machteloos voelend Kaartje

Edit: Morgen moet natuurlijk maandag zijn. Op de zondag heb ik natuurlijk geen afspraak met hem.
Thadre

Hallo, het eerste wat een tandarts eigenlijk zou moeten doen is het opnieuw uitvoeren van de endo (wkb).. opnieuw schoonmaken en steriel sluiten. Het is idd mogelijk dat er bacteriën bij het hoesten in de wond zijn gekomen. Wat ook kan is dat hij bij het doen van de endo te diep heeft geboord en zo de wortel lek heeft geprikt. Hierdoor ontstaan ook ontstekingen en deze is meestal te verhelpen door een endo te laten doen. Krijg je nou zoals mij een hoog gevoel van de tand, een dikke wang of pus afscheiding dan zou de tandarts of opnieuw een endo moeten doen of je doorverwijzen naar de chirurg voor een apex http://www.nvbt.nl/hot-focus6.html.
Ik ben ook naar een vervangende tandarts geweest en deze heeft mij wel doorverwezen naar de chirurg.

Helaas zijn er veel tandartsen van deze forum op vakantie denk ik en zal je morgen toch weer naar de tandarts moeten. Dit sowieso altijd doen als je het niet vertrouwd!

Sterkte!
zo, 07/12/2009 - 15:04 Permalink