Verkleuringen vs. gaatjes

Author:
Maysun
Posted:
za, 07/18/2009 - 15:07
Ik kwam paar dagen terug bij de tandarts met pijn (van ontstoken tandvlees) en naar wat ik dacht een hoop gaatjes. Er werd mij verteld dat dat allemaal verkleuringen waren en geen gaatjes.
Zijn dit dan niet gewoon beginnende gaatjes? Kunnen die niet verwijderd worden voordat het gaatjes worden?
En kan een verkleuring dat officieel nog geen gaatje heet pijn doen?
Actagast76

Verkleuringen (vlekjes langs tandhals, putjes,randjes, tussen tanden/kiezen) ontstaan door demineralisatie. Tijdens dit proces wordt er, oiv zuur van bacterien, calcium(= een mineraal) uit de tand opgenomen in het plaque waar de bacterien in leven.

Om te kijken of het proces van demineralisatie actief of inactief is wordt klinisch gekeken naar de aan-/afwezigheid van glans op het vlekje. glans-->inactief: gedemineraliseerd glazuur(=dof) is inmiddels geremineraliseerd(=glanzend.) Tijdens het proces van remineralisatie kunnen er ook externe pigmenten uit bv. koffie in het glazuur dringen waardoor de verkleuringen een donkerder aspect krijgen.

Glanzende, witte of donkere, verkleuringen behoeven dus, mits esthetisch geen probleem, geen ingrijpen.

Als een verkleuring pijn doet is bv de lokatie van de verkleuring belangrijk; je kan wellicht de pijn van gevoelige tandhalzen toedichten aan de verkleuring? Als echt de verkleuring zelf pijn blijkt te doen is verder onderzoek gewenst.
Ik neem bij deze aan dat je deze specifieke pijnklacht aan je tandarts hebt voorgelegd.

Mvg.
za, 07/18/2009 - 16:28 Permalink