Goedenavond,
Na het halve internet afgezocht te hebben zonder resultaat leek het me een verstandig idee om mijn 'probleem' aan de kenners hier voor te leggen. Het gaat om het volgende:
Een paar dagen geleden kreeg ik zonder aantoonbare reden lichte pijn in een voortand (onder, links) waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds last van heb. De pijn is niet scherp, niet kloppend en eerlijk gezegd ook niet heel storend (als ik ergens geconcentreerd mee bezig ben merk ik het niet eens), maar wel constant aanwezig.
Het gekke is dat de tand niet gevoelig is voor kou, warmte, zoetheid en er niks geks te voelen is als ik er op druk of tegen tik. Wel zitten er in de kaak nog twee verstandskiezen die naar mijn weten niet recht zitten.
Nu zou dit normaal allemaal niet zo'n probleem zijn, alleen laat het nou zo zijn dat ik over een paar dagen met vakantie ga. Dat geeft deze kwestie dus ineens de potentie om een vakantie waar ik erg naartoe heb geleefd te verpesten :( Ik zou dan ook graag tips ontvangen over wat ik het beste kan doen, of een stukje geruststelling als de symptomen niet zorgwekkend zijn.
Alvast bedankt voor de reacties! :)
Na het halve internet afgezocht te hebben zonder resultaat leek het me een verstandig idee om mijn 'probleem' aan de kenners hier voor te leggen. Het gaat om het volgende:
Een paar dagen geleden kreeg ik zonder aantoonbare reden lichte pijn in een voortand (onder, links) waar ik tot op de dag van vandaag nog steeds last van heb. De pijn is niet scherp, niet kloppend en eerlijk gezegd ook niet heel storend (als ik ergens geconcentreerd mee bezig ben merk ik het niet eens), maar wel constant aanwezig.
Het gekke is dat de tand niet gevoelig is voor kou, warmte, zoetheid en er niks geks te voelen is als ik er op druk of tegen tik. Wel zitten er in de kaak nog twee verstandskiezen die naar mijn weten niet recht zitten.
Nu zou dit normaal allemaal niet zo'n probleem zijn, alleen laat het nou zo zijn dat ik over een paar dagen met vakantie ga. Dat geeft deze kwestie dus ineens de potentie om een vakantie waar ik erg naartoe heb geleefd te verpesten :( Ik zou dan ook graag tips ontvangen over wat ik het beste kan doen, of een stukje geruststelling als de symptomen niet zorgwekkend zijn.
Alvast bedankt voor de reacties! :)
Re: Lichte last van tand, bijna op vakantie: probleem?
Mocht u echt tandpijn krijgen dan kunt u ook in het buitenland naar de tandarts. Men weet u daar wel een goede te adviseren die een taal spreekt die u begrijpt. In de westerse landen zeker is het niveau van de tandheelkunde gelijkwaardig aan Nederland, in sommige derde wereldlanden moet u langer zoeken maar daar zijn ook goede tandartsen te vinden. Helaas dan niet altijd in de buurt natuurlijk. U hoeft uw vakantie m.i. niet te laten verpesten. Ik denk ook dat - als het niet erger wordt met de pijn - het wel los loopt
Prettige vakantie :D
Aangezien ik me stiekem toch wel zorgen maak hield ik toch een beetje rekening met het slechtste scenario, maar gelukkig bemerkte ik toen ik vanochtend wakker werd dat het niet erger is geworden (naar mijn idee zelfs iets minder, het lijkt ondertussen meer op kriebel dan op pijn).
Hopelijk loopt het wel los inderdaad en kan ik gewoon van m'n vakantie gaan genieten. Liever zonder tandards op vakantiebestemming, want ik ben er niet geheel gerust op dat de standaard in Bulgarije net zo hoog als hier is ;)
Nogmaals bedankt voor de geruststelling, mocht er nog iets opmerkelijks gebeuren dan ben ik wellicht terug voor advies :)
Alleen gister kreeg ik spontaan een behoorlijk dikke keel (opgezette klier) wat meestal toch wel duidt op een onsteking ergens, en naar mijn weten lossen onstekingen in/rond het gebit zich zelden vanzelf op.
De zwelling van de klier was vanochtend weer flink afgenomen, maargoed zoals ik al zei is de situatie verder onveranderd. (geen verbetering dus)
Ik zit de ganse dag nu maar te hopen dat het de volgende dag niet erger is en ik maak me nog steeds zorgen dat precies op de vertrekdag (woensdagochtend) de hel ineens losbarst. Ik zou niet weten wat ik dan zou moeten :s
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten vorig jaar. 14 dagen voor mijn vakantie ging naar de tandarts voor onsteking kies en kreeg WKB, een dag voor vertrek bleek dat de pijn terugkwam, ik heb getwijfeld zal ik wel niet naar de tandarts gaan.
Toch ben ik gegaan en wat bleek... .weer onstoken!
Kreeg opnieuw een AB - kuur. Een aantal dagen later begon het probleem opnieuw tijdens vakantie Mallorca, ik moest naar tandarts aldaar (hele fijne man overigens), maarreh....
Als ik jou was, zou ik voor vertrek toch nog even langs de tandarts gaan voor een fotootje of check en eventueel een antibioticakuurtje. En ... wees voorzichtig met zonnebaden op vakantie aangezien de bacteriën dan vermenigvuldigen ...
Wil je niet bang maken, maar mijn vakantie was compleet verknald, ben zelfs nog bang op met vakantie te gaan...
Volgende week ga ik 3 weken met een mini-cruise naar Engeland (niet te ver...hahaha).. want ben als de dood dat de geschiedenis zich zal herhalen...
Heeeeelllll veel succes en laat me nog even weten wat je hebt besloten!! :smt006
Als dit terugkomt en niet weggaat is het ook wel reden op de huisarts te bezoeken. Dit soort klachten hoeft niet als oorzaak uw gebitsprobleem te hebben, het kan ook andersom zijn.
Ik had net een heel verhaal getyped alleen toen ging er iets met posten mis en was ik alles kwijt :p Nouja, even in het kort nog dan:
Aangezien vandaag en morgen niet in de buurt van mijn eigen tandarts/huisarts ben kijk ik morgen nog een keer aan hoe de situatie is, als de opgezwollen klier dan tot rust is gekomen en het gevoel in de tand niet verergerd is dan gok ik er op dat ik het nog wel een week volhou. Als de situatie slechter is dan moet ik hier in de buurt maar op zoek naar iemand die me kan helpen, hopelijk gaat dat niet nodig zijn :(
Ik kan nog steeds geen enkele aanwijzing vinden wat het probleem nou precies is. Ik mis alle symptomen van de bekende problemen naar mijn idee. Onbehandelde tand, koud/warm/zoet geen probleem, druk/tikken geen probleem :/
Nouja fingers crossed dat het er morgen positief uitziet allemaal.
Had nl ook last van opgezette klieren, maar dit wees wel op gebitsproblematiek, vandaar...
Wens je heel veel succes en sterkte!!
Waar duidt dit symptoom op? Zo nu en dan een lichte prikkel in mijn kaak en een beetje onbestemd gevoel dat een tijdje aanhoudt en weer wegtrekt. Het zijn niet mijn tanden zelf. Ga dinsdag op vakantie, dus heeft weinig zin om nog naar de tandarts te gaan.