Ik haal die tand er zelf nog uit!

Author:
ikke78
Posted:
zo, 07/26/2009 - 14:11
Hoi allemaal.
Dit is de derde keer dat ik een berichtje achterlaat op dit forum, helaas nog geen reacties gehad. Is het omdat niemand het weet?
ik zit er erg mee.
Half mei een wkb gehad in snijtand boven, daarna helse pijn in die tand die na ongeveer twee weken over was. Kon mijn kaken niet op elkaar doen, slapen, eten en praten was een gedoe. Ik erg blij dat het na die twee weken weer beter en zelfs goed ging!
helaas begon die tand weer gevoeliger te worden daarna, werd steeds erger, AB kuur hielp niets. Zelfs eerder teuggekomen van vakantie.
dd tandartsen ( 2 ben ik er geweest, want eigen op vakantie tot 3 aug )
hebben getikt, op kaak gedrukt. kode watjes test gedaan en foto's gemaakt. Er is op fot's niets te zien, wkb goed uitgevoerd zeggen ze.
Geen pijn in tandvlees en geen pijn bij drukken op kaken. op tikken reageert alles goed, behalve die tand in kwestie, die doet natuurlijk zeer.
Doet al zeer als ik mijn bovenlip te veel span bijv.
er zit een wortelpunt onsteking bij die tand en tand zit iets losser, soms voel ik dat ook een beetje.
Wat moet ik hier nu mee?
Niemand lijkt het me te kunnen zeggen en ik loop nu al echt een tijd met pijn rond die mij in mijn normale functioneren beperkt. Slik vooral in de avond ibuprofen, paar tabletten.
Is het die onsteking die weer opspeelt na na twee helse weken geleidelijk bijna over was? En wat te doen dan?
Waarom deed de AB kuur dan niets?
Moet ik nog langer afwachten of het vanzelf toch overgaat? Ik ben bijna in staat dat rotding eruit te laten halen!
Graag een advies of een ervaring van iemand die het herkent.
Bedankt.

Ps. ik heb gelezen dat die pijn kan worden veroorzaakt door het herstel van de onsteking, maar ook doordat de onsteking juist erger wordt. Op de fot's is de wordtelpuntonsteking niet te zien, hoe kom ik er dan achter welke van die twee opties het is? Als het niet wat anders is..
Ik heb ook last van steken in die tand.
saskya

Ik kan alleen maar even een blijk van medeleven jouw kant opsturen. als geen ander weet ik hoe verschrikkelijk zo'n pijn is die niet goed te duiden is (al 4 weken pijn hier met de laatste tijd wel meer ups dan downs) en hoe het je gehele dag beheerst.

Ik wou dat ik je een zinnige tip kon meegeven maar helaas heb ik niks anders dan je sterkte te wensen. Soms hebben dingen veel tijd nodig, ik weet dat dat bij mij zo is, na slechts een flinke vulling heb ik soms wel 2 maanden last. Kan er aan die wortelpuntonsteking niks gedaan worden dan? Ik dacht dat dat met een wkb weg hoorde te gaan.

Nog een paar dagen en dan is het 3 augustus, ga je dan wel weer naar je eigen tandarts?
zo, 07/26/2009 - 16:44 Permalink
Marry1972

Hai Ikke78,

Wat een toestand! Tja ik herken de situatie wel, helaas ben ik ervaringsdeskundige volgens mij... :o

Een ontsteking is niet altijd goed te zien op een foto, soms alleen als het echt een abces is, dat wil niet zeggen dat er dus geen ontsteking zit. Ik heb verschillende WKB's gehad en moest vorig jaar continue terugkomen om een onsteking tot "bedaren" te brengen, het kan zijn dat de kanaaltjes niet helemaal goed zijn schoongemaakt.

En ja... een AB-kuur kan ook weleens niet aanslaan, had op een gegeven moment de zwaarste, kan zijn dat je lichaam resistent is geworden (of dat een onsteking is ingekapseld).

Ik stel voor dat je z.s.m. naar een tandarts gaat en je niet zomaar laat wegsturen, eventueel in het ziekenhuis (kaakchirurg) OPG laten maken. Het is alleen een rotperiode omdat het vakantietijd is. Ik wens je heel veel sterkte en... jij kent je lichaam/gebit het beste. Ik had het ook vaak aan het rechte eind terwijl de tandart(sen) zeiden dat het niets was...!!
Je voelt zelf het beste aan of dit normale pijn of napijn is. Wens je echt heel veel sterkte!!

Hou me maar op de hoogte! :smt002
zo, 07/26/2009 - 20:07 Permalink
Mr ss

Hi,

Van je verhaal begrijp ik dat de WKB al afgemaakt is. Dus geen tijdelijk cement?
Als het zo is dan moet je kijken wat de echte oorzaak is. De tand voelt iets los, zijn er pockets aanwezig (ruimtes tussen tand en tandvlees, en dat kan alleen de tandarts meten).

anders is het een persisterende klacht na een WKB, die kan in 2 manieren opgelost worden.
1) WKB opnieuw uitvoeren
2) bij de kaakchirurg een apex resectie laten uitvoeren (wortelpunt schoonmaken).

heb vermoede dat je een tijdelijk vulling hebt.
groeten
ma, 07/27/2009 - 23:38 Permalink
ikke78

Hoi, allereerst bedankt voor jullie reactie, dat doet goed.

Om een antwoord te geven op de vragen, op maandag kreeg ik mijn wkb met schoonpoelen en vijltjes met tijdelijke vulling, dinsdagochtend na niet geslapen te hebben weer de tandarts gebeld dat het zo'n zeer deed. Die middag weer dezelfde behandeling, zonder verdoving. ( toen ie zei zonder verdoving heb ik in een wild moment overwogen door het raam te vluchten). Hier voelde ik niets van behalve de vijltjes.
Hierna zat er volgens mij een aantal dagen tot een week tussen, toen werd het weer gedaan en met een definitieve vulling gesloten. Wat ik daar nog van weet is dat hij het lucht uit het kanaal ging duwen zei hij, en deed het direct. Ik had het nog nooit gedaan, maar ik heb een schreeuw gegeven van de pijn...
Daarna hestelde de tand langzaam in de twee weken daarna. Maar wat een pijn heb ik gehad na die wkb's, het is te begrijpen dat ik dat niet meer aandurf...toch?
En vier tandartsen hebben gezegd n.a.v. de foto dat de wkb goed is uitgevoerd.

Wat ik ga doen, ik heb zowiezo al een afspraak staan voor 3 aug en dan ga ik eens goed met mijn tandarts overleggen wat te doen. Hij kent mijn gebit het beste. ik zou zelf willen aansturen op een verwijzing voor een endodontoloog en die pcketmeting is een goed idee, maar is dat niet heel erg duur?
Een apex resectie hoor ik niet zulke goede dingen over, dus dat zal 'm niet worden denk ik.

En voor Marry en Saskya, veel sterkte en succes met jullie gebit, hoe gaat het daar nu mee?

Voor
di, 07/28/2009 - 01:18 Permalink