Hoi!
Doordat ik jarenlang anorexia van het purgerende type heb gehad, zijn mijn tanden erg aangetast door het braken. Mijn tandarts is een goede vriend van de familie. Ik weet niet of tandartsen in hun opleiding enige voorlichting krijgen over eetstoornissen, maar het lijkt mij heel stug dat het hem nooit is opgevallen dat mijn tanden aardig aangetast zijn. Ik heb meerdere malen geklaagd over gevoelige tanden, maar zijn advies was dat ik met tandpasta voor gevoelige tanden moest poetsen. Ik heb hem niet op de hoogte gebracht van mijn eetstoornis, dit vind ik namelijk erg moeilijk ivm met de persoonlijke relatie tussen hem en mijn ouders (al weet ik dat hij beroepsgeheim heeft). Verder heb ik ook nooit een fluoridebehandeling gehad en ben ik nooit doorverwezen naar de mondhygiëniste.
Op dit moment ben ik redelijk stabiel, al heb ik soms wel last van terugvallen. Ik probeer mijn tanden zo goed mogelijk te behandelen [na het braken spoelen met melk, zo min mogelijk zure dingen eten/drinken, poetsen met ProGlasur van Sensodyne en spoelen met mondwater met fluoride]. Toch heb ik nog steeds heel erg last van gevoelige tanden. Is hier misschien iets aan te doen?
Daarnaast zijn vooral mijn bovenvoortanden erg dun geworden, en steeds dunner aan het worden. Nou heeft mijn vriend ooit bij de mondhygiëniste een 'opvulling' van zijn voortanden gehad omdat hij ook erg last had van tanderosie. Hij weet niet precies wat het was, maar heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn? En of dit op lange termijn een bescherming vormt voor het glazuur?
Ik hoop dat jullie wellicht tips hebben om mijn gebit te beschermen.
Bedankt alvast!
Groetjes, Aapje
Doordat ik jarenlang anorexia van het purgerende type heb gehad, zijn mijn tanden erg aangetast door het braken. Mijn tandarts is een goede vriend van de familie. Ik weet niet of tandartsen in hun opleiding enige voorlichting krijgen over eetstoornissen, maar het lijkt mij heel stug dat het hem nooit is opgevallen dat mijn tanden aardig aangetast zijn. Ik heb meerdere malen geklaagd over gevoelige tanden, maar zijn advies was dat ik met tandpasta voor gevoelige tanden moest poetsen. Ik heb hem niet op de hoogte gebracht van mijn eetstoornis, dit vind ik namelijk erg moeilijk ivm met de persoonlijke relatie tussen hem en mijn ouders (al weet ik dat hij beroepsgeheim heeft). Verder heb ik ook nooit een fluoridebehandeling gehad en ben ik nooit doorverwezen naar de mondhygiëniste.
Op dit moment ben ik redelijk stabiel, al heb ik soms wel last van terugvallen. Ik probeer mijn tanden zo goed mogelijk te behandelen [na het braken spoelen met melk, zo min mogelijk zure dingen eten/drinken, poetsen met ProGlasur van Sensodyne en spoelen met mondwater met fluoride]. Toch heb ik nog steeds heel erg last van gevoelige tanden. Is hier misschien iets aan te doen?
Daarnaast zijn vooral mijn bovenvoortanden erg dun geworden, en steeds dunner aan het worden. Nou heeft mijn vriend ooit bij de mondhygiëniste een 'opvulling' van zijn voortanden gehad omdat hij ook erg last had van tanderosie. Hij weet niet precies wat het was, maar heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn? En of dit op lange termijn een bescherming vormt voor het glazuur?
Ik hoop dat jullie wellicht tips hebben om mijn gebit te beschermen.
Bedankt alvast!
Groetjes, Aapje
Re: Tanderosie/gevoelige tanden door eetstoornis
Voordat je deze slijtage kunt behandelen, is het zinvol om te kijken waar de slijtage zit, hoe fors deze is, en of het progressief is (je geeft zelf al aan dat je nog af en toe moet spugen, dus de slijtage zal niet stabiel zijn).
Afhankelijk van de mate van slijtage, en de plaatsen waar het zit, kan er een behandelplan gemaakt worden om (uiteindelijk) de voortanden weer op te vullen. Belangrijk is dat er voldoende ruimte aanwezig is om de voortanden dikker te maken, soms/vaak is het dan nodig om ook de kiezen te verhogen, om deze ruimte bij de voortanden te krijgen.
Een en ander moet dan eerst getest worden met een splint, een soort plastic hoes om je tanden, om te kijken of je kaakgewrichten/spieren nog kunnen wennen aan de 'nieuwe' positie.
Lastig om er zo iets over te zeggen, ga gewoon eens bij je tandarts langs en leg het probleem uit... hoe eerder je er aan begint, hoe makkelijker omdat er dan minder slijtage is!
Succes! :wink:
Goede tip. Beter nog; professionele hulp zoeken (of heb je die al?). In je eentje vechten tegen anorexia is zwaar, de meesten komen er zonder hulp niet uit......
Mijn ouders zijn op de hoogte en ik heb ook professionele hulp gehad, alleen deze is een jaar geleden beëindigd. Niemand [buiten mijzelf] heeft er over nagedacht om advies aan mijn tandarts te vragen. Het is dus ook niet zozeer de angst dat mijn tandarts het doorspeelt naar mijn ouders, maar meer de drempel, omdat ik hem nog vaak zal tegenkomen. Het probleem is ook een beetje dat mijn ouders niet op de hoogte zijn van mijn terugvallen en dat ik het zelf heel erg moeilijk vind om iemand in mijn omgeving op de hoogte te stellen van mijn eetstoornis.
Ik zit er wel over na te denken om een nieuwe tandarts te zoeken. Ik woon sinds kort op mezelf in een andere stad, dus ik heb een goed 'excuus'. Niet dat ik die perse nodig heb, maar dan hoef ik aan niemand uit te leggen waarom ik van tandarts wissel. Het lijkt me toch fijner om een tandarts te hebben die ik niet in mijn priveleven regelmatig tegenkom.
Nogmaals bedankt!
Weet jij [als mondhygiëniste] misschien wat dat goedje is dat mijn vriend op zijn tanden heeft gekregen bij de mondhygiëniste?
Groet.