vierde kanaal gemist

Author:
sofie08
Posted:
za, 09/12/2009 - 00:35
Omdat ik kiespijn had ben ik naar de tandarts gegaan. Deze constateerde een gevoelige kies waarvoor een wkb nodig was. Het is wel een lastige kies zei hij, misschien moet je naar de kaakchrirug om te laten trekken ... hij wist het dus niet zeker, uiteindelijk besloot hij wkb.
In het weekend veel pijn en maandag wkb. Hij had 3 kanalen gevonden en schoongemaakt, de pijn moest nu echt afnemen. Daarna nog meer pijn :smt010

Terug op dinsdag, weer open gemaakt en gespoeld .... weer dicht. 's Middag nog veel pijn, weer open en noodvulling eruit gehaald om druk te verminderen.
Na weer een nacht helse pijn, woensdag weer naar ta. Hij wist het niet meer en stuurde me naar de kaakchirurg. Zij stelde een fikse ontsteking vast in de kaak. Ik kreeg antibioticum en zwaarde pijnstillers. De pijn werd na 2 dagen wel iets minder maar ging nooit helemaal weg.

Uiteindelijk bij endodontoloog terecht gekomen die direct een 4e kanaal zag die nooit was schoon gemaakt. Dus die ontsteking was lekker verder gaan broeien .... :smt011 wat een pijn heb ik gehad.
Uiteindelijk was de kies niet te redden en heeft de endodontoloog de kies getrokken.

Hoe kan het dat een ta niet denkt aan een 4e kanaal als de pijn aanhoudt???
en hoe kan het dat een kaakchirurg daar ook niet aan denkt?? Of zijn kaakchirurgen daar niet voor? Gaan ze alleen maar uit van het 'goede' werk van een ta?

Ik verbaas me hier zeer over. Kan iemand daar op antwoorden??

Thanx
Spiegeltje

Hoe kan het dat een ta niet denkt aan een 4e kanaal als de pijn aanhoudt

Een vierde kanaal (of zelfs een 5e of 6e!) in een bovenmolaar is niet altijd goed te zien door een tandarts of kaakchirurg. Het is doorgaans veel kleiner en som ook grillig van vorm maar moet niettemin goed worden schoongemaakt. Waarschijnlijk heeft hij er wel aan gedacht maar het kanaal niet kunnen vinden. Een endodontoloog heeft meer ervaring (hij krijgt veel gevallen van gemiste 4e kanalen in zijn stoel) en - zeker niet minder belangrijk - gebruikt standaardeen operatiemicroscoop (meeste tandartsen hebben die niet) waardoor hij kijkt in een goed verlichte 'tunnel' in plaats van een donkere tunnel om deze beeldspraak maar eens te gebruiken. Bovendien ziet hij door de vergroting van de microscoop veel meer details. Dat is simpelweg geen vergelijk.

Het is aan de tandarts te bepalen of hij een endo zelf doet of adviseert daarvoor een endontoloog te bezoeken.Dat hangt dus af van de moeilijkheidsgraad van een endo, die sterk kan varieren, en de ervaring van de tandarts. De tandarts heeft een soort vragenlijst ter beschikking om de moeilijkheidsgraad van een endo op een objectieve wijze vast te stellen. Het is beter dat de tandarts in twijfelgevallen meteen doorverwijst in plaats van zelf aan de slag te gaan. Ik kan overigens jouw situatie verder niet beoordelen, bijvoorbeeld ten aanzien van de vraag of de tandarts je al eerder had moeten doorverwijzen naar de endodontoloog. Voor mezelf zou ik als een wortelkanaalbehandeling in een (boven)(pre)molaar nodig is wel met de tandarts bespreken of dat niet beter door de endodontoloog kan gebeuren. Overigens beschikt mijn tandarts wel over een operatiemicrosocoop en doet binnen de groep, die uit vier tandartsen bestaat, meestal de meer lastiger endo's.
za, 09/12/2009 - 10:23 Permalink
sofie08

Hartelijk dank voor je antwoord. Ik begrijp dat een 4e kanaal erg moeilijk te vinden is.
Ik verwijt mijn tandarts ook niet dat hij deze de eerste keer niet heeft gevonden. Mijn vraag is meer of er niet een belletje moet gaan rinkelen als de pijn aanhoudt na een endo. Zowel bij de tandarts als bij een kaakchrirug. De tandarts gaf aan het niet meer te weten en dat hij niet wist wat de oorzaak van de napijnen zouden kunnen zijn.

Gelukkig heb ik nu een hele goede endodontoloog gevonden. Hij gaat meer endo's uitvoeren ... in oktober ben ik weer aan de beurt :smt002
za, 09/12/2009 - 11:50 Permalink