Wat gebeurd er bij deze klachten?

Author:
Blogem
Posted:
za, 09/12/2009 - 01:17
Hallo,

Ik heb nog nooit wat met mijn gebit gehad (geen gaatjes, niets), elk jaar ga ik netjes langs bij de tandarts waarna ik na 3 minuten alweer buiten sta omdat m'n gebit er prima uit ziet. Zodoende heb ik ook geen flauw idee wat er allemaal kan met je gebit... Wortelkanaalbehandeling, wel van gehoord maar geen flauw idee wat het is.

Tot gisternacht maakte het ook niet zoveel uit dat ik niet veel van gebitten weet. Maar helaas ben ik overvallen midden in de nacht en is daarbij een goed stuk van een boven voortand afgebroken, volgens de tandarts was de zenuw bijna bloot. Wat ik ook heb geweten, koud en warm eten/drinken ging voor geen meter.

Hoe dan ook, de weekenddienst heeft vanavond er weer een beetje toonbare tand van gemaakt. De gevoeligheid is een stuk minder: ik kan nu prima koud drinken drinken (al is het nog steeds niet zo ongevoelig, zoals het normaal is). Wel is er een continue zeurende pijn, vergelijkbaar met koud drinken op gevoelige tanden (al is het niet zo heftig). Tevens dacht de tandarts een breuk te zien in de wortel (op de foto).

Nu heb ik eigenlijk de volgende vragen om een beetje een globaal idee te krijgen wat mij te wachten staat. Ik heb ze niet kunnen stellen aan de dienstdoende tandarts, want ik wilde hem absoluut niet verder bezwaren. Maandag zal ik sowieso kijken wat mijn eigen tandarts zegt, maar wat extra informatie via dit forum zou ik zeker op prijs stellen.

1) In hoeverre duid de genoemde zeurende pijn op een groter probleem, of is het iets wat komt door de klap (of het feit dat het boortje van de tandarts ook nog een beetje pijn veroorzaakte) en dus weer weg kan gaan?

2) Mocht er wel een groter probleem zijn, is het dan waarschijnlijk alleen dat breukje in de wortel of zou er nog meer stuk kunnen zijn gegaan?

3) Wat voor gevolgen kan zo'n breukje in de wortel hebben? En hoe kan ik op tijd erbij zijn om meer gedoe met m'n gebit te voorkomen?

4) Ik ving van de dienstdoende tandarts op dat een wortelkanaalbehandeling mogelijk nodig is. Wat gebeurd er dan precies? En belangrijker: doet het echt zoveel pijn als iedereen roept? Ik kan heel slechts tegen plotselinge pijn (zoals het aantikken van een zenuw), maar langer durende pijn (zoals een gebroken teen) vind ik niet heel vervelend.

5) Een geheel afwijkende vraag: ik studeer in Groningen en mijn ouders wonen in Noord-Holland. Tevens werk ik ook Noord-Holland in het weekend (doordeweeks zit ik vooral in Groningen). Mijn tandarts heb ik maar gehouden in de woonplaats van m'n ouders (het is een fijne tandarts, voor zover ik dat kan beoordelen ;)). Wat als ik nu acute gedoe krijg met mijn tand, terwijl ik in Groningen zit, wat kan ik dan het beste doen? Voor ongevallen heb je spoedeisende hulp, bestaat er bij acute problemen met een gebit ook iets dergelijks?

Alvast bedankt voor eventuele antwoorden!
Spiegeltje

Het kan zijn dat de tandzenuw (pulpa) door de klap of door de behandeling geïrriteerd is geraakt. Dat kan een oorzaak zijn van uw klachten. Deze kunnen na een paar dagen verdwijnen. Soms gebeurt dat niet en raakt de zenuw onherstelbaar beschadigd en is een wortelkanaalbehandeling nodig. U kunt dat verder niet beinvloeden. Anders dan u denkt verloopt een wkb in de meeste gevallen pijnloos doordat deze goed kan worden verdoofd. Gebruik de zoekfunctie van het forum als u meer informatie over de wortelkanaalbehandeling wilt weten.

Wat een gevolg is van een breuk in de wortel hangt sterk af van waar en hoe. In uiterste geval betekent dat dat de tand als verloren moet worden beschouwd. Maar dat is speculeren, uw tandarts zal hier goed naar moeten kijken.

In de regel moet u ook in acute situaties door de eigen tandarts geholpen worden. U kunt natuurlijk een willekeurige tandarts bellen maar de kans is groot dat deze u toch verwijst naar de eigen tandarts (de reistijd voor lief nemend). Als echt sprake is van spoed op een onmogelijk tijdstip zal hij u moeten helpen maar probeer dat maar voor elkaar te krijgen, de tandartsen staan hiervoor niet in de rij. Handiger is het om een tandarts in Groningen te zoeken. Op de spoedeisende hulp van een ziekenhuis krijgt u voor tandheelkundige hulp, uitgezonderd als gevolg van trauma, zeker nul op rekest, maar zij zullen u in geval van spoed mogelijk wel kunnen doorverwijzen naar een dienstdoende tandarts. Dat zou dus een noodoptie kunnen zijn, bel eens met het ziekenhuis om te vragen hoe het daar is geregeld.
za, 09/12/2009 - 11:27 Permalink
Blogem

Bedankt voor je antwoord.

Ik zal eens checken wat mijn tandarts zegt. Ik merk dat de irritatie op dit moment bijna helemaal weg is, enkel tijdens het drinken van iets kouds en vlak daarna heb ik nog een beetje last (maar niet heel veel gevoeliger als ik vaker heb bij andere tanden en kiezen). Wellicht loopt het met een sisser af...

Betreffende een tandarts in Groningen: dit is een beetje lastig, ik leef precies 50% in Groningen en 50% in Noord-Holland. Zelfde probleem heb ik met mijn huisarts (die mij ook niet kon vertellen waar ik nu het beste een huisarts kon hebben). In principe kan ik in 3 uur bij m'n tandarts zijn, mocht het acuter zijn verwacht ik wel dat er iets te regelen moet zijn - hier zal ik eens over informeren.
zo, 09/13/2009 - 02:16 Permalink