Beste mensen,
Ik ben een jongenman (20 jaar) die op dit moment zit met een erg slecht gebid. Ik mis een stukje voor mijn voortand wat iedereen kan zien, ook brokkelen mijn kiezen behoorlijk af en zit er een zwart vlek op mijn onderkies. Ik ben al 3 jaar niet meer naar de tandarts geweest omdat ik niet durf. Mijn ouders wijzen me er continu op d at ik moet gaan maar ik stel het steeds weer (excuses te druk met school e.d.). Als ik met kiezen op elkaar "knars" hoor ik al kleine kraakjes in mijn mond. Nu ben ik er van overtuigt dat ik echt moet gaan, maar ik ben angstig om te gaan (pijn en reactie van de tandarts). Ook zie ik op tegen de opmerking van de tandarts wat ik ben een behoorlijk grote man (2 meter 4) en dan durf je niet naar een tandarts te gaan.
Moet ik mezelf hiervoor schamen ?
Hoe kan ik het beste het "eerste gesprek" aangaan weer met de tandarts ?
Kan iemand mij vertellen wat ik ongeveer kan verwachten ?
En heeft iemand dit nog meegemaakt toevallig ?
Bij voorbaat dank
Ik ben een jongenman (20 jaar) die op dit moment zit met een erg slecht gebid. Ik mis een stukje voor mijn voortand wat iedereen kan zien, ook brokkelen mijn kiezen behoorlijk af en zit er een zwart vlek op mijn onderkies. Ik ben al 3 jaar niet meer naar de tandarts geweest omdat ik niet durf. Mijn ouders wijzen me er continu op d at ik moet gaan maar ik stel het steeds weer (excuses te druk met school e.d.). Als ik met kiezen op elkaar "knars" hoor ik al kleine kraakjes in mijn mond. Nu ben ik er van overtuigt dat ik echt moet gaan, maar ik ben angstig om te gaan (pijn en reactie van de tandarts). Ook zie ik op tegen de opmerking van de tandarts wat ik ben een behoorlijk grote man (2 meter 4) en dan durf je niet naar een tandarts te gaan.
Moet ik mezelf hiervoor schamen ?
Hoe kan ik het beste het "eerste gesprek" aangaan weer met de tandarts ?
Kan iemand mij vertellen wat ik ongeveer kan verwachten ?
En heeft iemand dit nog meegemaakt toevallig ?
Bij voorbaat dank
Re: Ik durf niet, maar ik MOET
Je hoeft je niet te schamen.
Te druk!!!!!!!!!! :smt017 afspraak maken en nakomen.
Ik begrijp dat je bang bent maar eens zal je moeten als je echt last krijgt van je tanden en dan is het spoed en moet je gaan.
Ik ben ook ontzettend bang maar ik ben ook gegaan en van uitstel komt afstel en dat is ook zo.
Dus maak een afspraak en spreek af dat ze de 1ste keer alleen maar kijken en de rest volgt en misschien valt het nu nog mee wat er gedaan moet worden.
Als je niet gaat wordt het alleen maar erger.
Heel veel succes en sterkte met alles
hier heb je heel misschien wat aan maar ik bergijp je voor 100% want voor 3 week terug had ik hetzelfde probleem. gewoon doen zal ik zeggen :D
veel succes!!!!
Nee, je moet je hier niet voor schamen. Ten eerste heeft een tandarts echt al heel wat gezien en ten tweede is hij er niet om jou uit te lachen, maar om je van je klachten af te helpen en te zorgen dat je gebit nog lang mee kan. Het is moeilijk, maar probeer die schaamte los te laten. Ik schaamde me ook kapot dat ik 24 was en al zo'n verpest gebit had. Maar niets doen je blijven schamen, maakt het alleen maar nog erger.
Maak gewoon een afspraak om kennis te maken en de tandarts te laten kijken. Bespreek je angst zo concreet mogelijk en zeg ook gewoon dat je je erg schaamt. Dat heb ik ook gedaan en de reactie van de tandarts was zo ontwapenend, heel prettig.
Wat je kunt verwachten van het eerste gesprek bedoel je? Bij mij werd er al eerste gepraat: waar ik precies bang voor ben, en wat de tandarts hier al dan niet aan kan doen. Daarna werd er gekeken wat er allemaal gedaan moest worden en is de aanpak besproken. Bij mij is er bijvoorbeeld een keer gaatjes gevuld om daar aan te wennen (en te merken dat dat dus écht geen pijn doet).
Ik weet niet of dat veel verschilt per tandarts, maar als ik jou was, zou ik zorgen dat dingen die je echt wilt weten of besproken wilt hebben gewoon bepraat worden. Anders kom je later thuis en ben je nog erg onzeker omdat je niet voldoende duidelijkheid hebt over dingen.
Probeer de angst van vooroordelen van de tandarts / schaamte echt los te laten. Jij gaat erheen voor jou, omdat jij een gezond gebit wilt.
Weet je een goede tandarts in de buurt?
Het klinkt cliché, maar die eerste stap (afspraak maken) is echt het moeilijkst vond ik. Ik was vijf jaar niet geweest, maar ben zo opgelucht dat ik het eindelijk gedaan heb. Er is echt een last van mijn schouders afgevallen.
Ik wens je veel sterkte en succes om deze drempel te nemen.