geen pijn, toch ontsteking?

Author:
ren9
Posted:
do, 10/01/2009 - 11:18
Bij mij is 2 jaar geleden een verstandskies getrokken (3 flinke verdovingen) Kort daarna had ik wat last van een andere kies daar dicht in de buurt (die al jaren eerder gevuld was). Wat zeurende, stekende pijn bij druk erop, pijn als ik er tegen aantikte met mijn nagel. Maar dit werd al snel wat minder en na een week was de pijn over. 1 jaar later ontdekte ik een klein rood bultje/uitsteekseltje op mijn tandvlees (vrij hoog gelegen) en dat is licht gevoelig als ik erop druk, niet echt zwaar pijnlijk, maar ik voel het dan wel. Het schuift dan ook een beetje heen en weer. Het zit er al ruim een jaar en wordt niet groter of gevoeliger. Anders voel ik totaal niets, geen kiespijn etc. Ook geen koude/warmte gevoeligheid. Nu heb ik gehoord dat het een ontsteking is. Betekent mijn verhaal dat de zenuwen in de kies allang dood zijn? Omdat ik totaal geen last heb van pijn? En is deze ontsteking met een wortelkanaalbehandeling te verhelpen? Heb ik dan veel verdoving nodig of juist niet? Nu moet ik volgende week voor controle en zal het dan aangeven, maar ik wil graag op voorhand al iets weten over mijn situatie.
ikke78

Beste ren, helaas kan ik niet al je vragen beantwoorden.
Als het een onsteking is, waar het wel op lijkt uit je verhaal, heb je een wortelkanaalbehandeling nodig.
Dat gebeurt onder verdoving en zul je niets van voelen hoor, en zo ja, verdoven ze gewoon bij.
Ik kreeg zelf geloof ik drie spuiten bij mijn wortelkanaalbeh. En die spuiten duren maar een paar seconden, dus maak je daar niet al te veel zorgen over.
De napijn ervan is bij iedereen heel verschillend, ik hoor mensen die nergens last van hebben gehad, soms is de kies daarna wat gevoelig voor druk of wat zeurderig. Dit kan wat korter of langer duren.
in ieder geval veel succes!
za, 10/03/2009 - 17:02 Permalink
madelief 6

Beste Ren,

Uit je beschrijving maak ik op dat je w.s een fistel hebt en dat is ook gelijk de reden dat je geen pijn hebt, maar wel een ontsteking.
Normaal wordt de pijn veroorzaakt door het onstekingsvocht wat niet weg kan en dus druk geeft (deze hoeveelheid kan zo klein zijn als een speldeknop).
In jou geval heeft het onstekingvocht zelf een "weg"naar buiten gevonden er er ontstaat dus geen druk.
Wel even aangeven waar het zit, hoelang het er zit, en foto laten maken.
Succes! :D
za, 10/03/2009 - 22:07 Permalink