Eerste vullingen

Author:
smalltowncynic
Posted:
do, 10/29/2009 - 16:38
Ik heb dinsdag voor de eerste keer gaatjes laten vullen. Ik heb er nu nog 9 (had er 13) dus 4 minder

Ik vraag me wel af, of een tandarts normaliter erbij vermeldt als er meer wordt gedaan dan gaatjes vullen (zenuwbehandeling, wkb enz) want daar heeft ie niets over gezegd... Wel wist ik dat een half-opgeloste-melkkies getrokken ging worden dus dat had 'ie wel verteld. Dus ik weet hier eigenlijk niets van en dat werkt mijn (minimale, maar toch aanwezige) angst alleen maar in de hand. Daar komt bij dat ik het eigenlijk niet zo goed durf te vragen want ik ben van nature best wel verlegen. Daarom mijn vraag: vertelt de tandarts dit normaliter of is het even spannend wat ie nog wel en niet gaat doen?

Overigens heb ik ook een hoektand, die boven de andere tanden gegroeid is. Hij zit als het ware horizontaal boven de andere tanden. Dit weet ik pas sinds een maand of twee, toen er voor het eerst foto's gemaakt zijn. De tandarts had het erover dat deze blootgelegd moet worden en daarna op zijn plek getrokken moet worden. Ik heb zoiets van hij zit er al jááááren, dus waarom zou die dan nu ineens op zijn plek moeten komen? Bovendien gaat dit veel geld kosten want dan moet ik eerst naar de kaakchirurg en dan naar de orthodontist en de verzekering dekt orthodontisten maar tot € 350,- en ik weet bijna zeker dat de kosten hoger worden.

Ik heb nu dus twee "lege plekken"; een op de plek waar de hoektand zat (dit was een melktand, en de "volwassen" tand is dus verkeerd gegroeid, en op de plek waar de melkkies zat. Ik heb het er nog neit over gehad, wat er voor in de plek komt. Hebben jullie een idee wat een optie zou kunnen zijn? Misschien een brug of een implantaat of een andere prothese?

Ik ben in ieder geval heel blij dat ik na 4 jaar eindelijk ben geweest, en het viel zelfs erg mee! Ik heb in het verleden twee keer een piercing laten zetten, ter vergelijking: de tandarts heeft mij minder pijn gedaan met het vullen van gaatjes en het trekken van de kies (ok het was wel verdoofd, maar ook geen napijn) dan dat de piercer had gedaan in mijn wenkbrauw. Ik moet wel zeggen dat ik heel erg tegen de tandarts op zag maar gelukkig is het een aardige tandarts die je zo weinig mogelijk pijn doet, en ook precies vertelt wat 'ie gaat doen.