Sinds kort heb ik een zeer witte vlek op mijn tand, ook zit deze dicht bij een soort scheurtje in mijn tand.
Maar als je erover voelt is er niets te voelen van een gaatje alleen het scheurtje is te voelen terwijl dit scheurtje vrij gaaf is.
Is dit een beginnend gaatje of kan dit nog genezen?
Vorige keer had ik ook zo;n wit plekje(niet bij een scheurtje) waar de tandarts op zei dat ik deze goed schoon moest houden, dit heb ik ook gedaan maar het is toch een gaatje geworden.
Zal het plekje zich ooit nog herstellen of kan ik eht proces aleen maar uitstellen?
Verder had ik nog een tweede vraag ik heb ook een soort deukje in 1 van mijn voortanden het lijkt op een gaatje maar je ziet het glazuur nog zitten, het enige is dat het op een plekje een stuk dunner is geworden, ook dit lijkt op een gaatje, als je erover gaat met je nagel is ook dit vrij gaaf maar zit er een soort inham in. Het is nog niet verkleurd enzo. Is dit ook een beginnend gaatje?
Alvast bedankt!
Maar als je erover voelt is er niets te voelen van een gaatje alleen het scheurtje is te voelen terwijl dit scheurtje vrij gaaf is.
Is dit een beginnend gaatje of kan dit nog genezen?
Vorige keer had ik ook zo;n wit plekje(niet bij een scheurtje) waar de tandarts op zei dat ik deze goed schoon moest houden, dit heb ik ook gedaan maar het is toch een gaatje geworden.
Zal het plekje zich ooit nog herstellen of kan ik eht proces aleen maar uitstellen?
Verder had ik nog een tweede vraag ik heb ook een soort deukje in 1 van mijn voortanden het lijkt op een gaatje maar je ziet het glazuur nog zitten, het enige is dat het op een plekje een stuk dunner is geworden, ook dit lijkt op een gaatje, als je erover gaat met je nagel is ook dit vrij gaaf maar zit er een soort inham in. Het is nog niet verkleurd enzo. Is dit ook een beginnend gaatje?
Alvast bedankt!
Re: Wit plekje op tand en gaatje?
Je beschrijft de vlek als zeer wit. Een beginnend gaatje is wel wit, maar niet zo wit dat het extreem duidelijk meteen te zien is.
Ook is het goed om te kijken waar het witte plekje zit. Er zijn namelijk plekken waar eerder een gaatje zal komen (in de groeven in je kiezen, tussen je voortanden, etc.).
Een beginnend gaatje kan gestopt worden en kan een klein beetje weer genezen. Je kunt dit echter moeilijk voorspellen en het is dan ook van belang om goed te poetsen op die plek (niet te hard drukken!) en je kunt eventueel wat tandpasta na het poetsen op dat plekje smeren.
Een deukje in je voortand zonder verkleuring en wat gaaf aanvoelt lijkt me geen gaatje. Als er echt een gaatje in je tand komt, dan is de tand veelal verkleurd, ruw en zacht.
Ik wil hierbij benadrukken dat ik niet in je mond kan kijken en dat ik puur op jou verhaal reageer. Het is verstandig om je eigen tandarts toch nog even te laten kijken. Dan heb je namelijk zekerheid.
Succes ermee!