V14 Plastic, wat voor plastic?

Author:
Bregalad
Posted:
ma, 11/09/2009 - 18:39
Hallo allemaal.

Ik heb een vraag over iets en heb al gezocht op het forum maar kon er niks over vinden.
Mijn (nieuwe) tandarts heeft me aangeraden om bij 12 "achter" tanden de V14 ("kroon van plastic materiaal") icm V21 toe te passen.
Nu is mijn vraag, weet iemand waarvan deze plastic is gemaakt? en is 12x niet een erg groot aantal?
Ik maak me namelijk zorgen op de hoeveelheid plastic die ik dan continu inslik.
Zo ben ik benieuwd of in dat Plastic Bisphenol-A zit, iets wat ik probeer te vermijden.
Ik wil ook liever met porselein of iets dergelijks, dat lijkt me gezonder, maar dan moet ik wel eerst gaan sparen :)

Bedankt alvast voor eventuele reacties.
Groet.
Spiegeltje

Dat heeft u verkeerd begrepen! V14 is een kroon of zeer grote vulling van plastisch materiaal die in de mond wordt gemaakt. Dat is hetzelfde soort materiaal als 'gewone' vullingen van worden gemaakt (composiet). Het is makkelijk te bewerken (plastisch) en wordt dan uitgehard onder invloed van blauw licht. Het is iets anders dan kunststof kronen, die vaak als noodkroon worden gebruikt. U hoeft zich geen zorgen te maken dat u last krijgt van dit materiaal. Dat gebeurt maar heel zelden in de vorm van een allergische reactie.

Ik vind trouwens wel dat de tandarts grote plannen heeft. Het komt eigenlijk niet zo vaak voor dat 12x V14 ineens nodig is. Hoe is de staat van uw gebit globaal? Gewone vullingen mogen niet standaard als V14 worden afgerekend.
ma, 11/09/2009 - 20:13 Permalink
Bregalad

Hallo,
bedankt voor de reactie.
ik moet zeggen dat ik vanaf mijn 20ste niet meer naar de tandarts ben geweest, na verhuizing nooit meer een nieuwe genomen, 12 jaar inmiddels, tot ik een jaar geleden erg veel kiespijn begon te krijgen en 2/3 maanden geleden eindelijk naar een tandarts durfde. Ze heeft me toen doorverwezen om verstandskies te laten trekken bij kaakchirurg en daarmee is de pijn die ik had ook weggegaan. verder wil ze nog dat ik een keer andere verstandskiezen laat trekken. Olok heeft de tandarts foto's gemaakt, me doorverbonden naar de mondhygiënist, gedaan, is toen grondig schoongemaakt, en verder heeft de tandarts een afdruk gemaakt van mijn gebid.
nu liet ze bij het laatste bezoek de afdruk zien en vertelde dat mijn ondergebid iets naar binnen zit tov bovengebid, dit klopt inderdaad, als ik mijn mond dicht doe zijn de voor tanden boven ietswat vooruitgeschoven op de voortanden onder. en begon toen te vertellen dat ze zowel boven als onder aan de achterkant in totaal 12 x V14 en 12x V21 en 3x V50 wil gaan toepassen. (altans indicatie) dit wil ze het liefst in een periode van een week doen.
Ik rook (en heb een paar jaar geblowd) en heb een paar jaar slecht gegeten maar heb verder niet echt problemen met mijn gebid, zeker niet nu die verstandskies eruit is. geen rotte tanden of iets dergelijks.
Ik vroeg aan de tandarts waar die plasic van gemaakt is en ze zei: een combinatie van glasvezel en plasic. :roll: ik vroeg toen naar eventueel ander materiaal en toen zei ze dat dat kan maar rond de 600 euro per tand zou kosten.
ma, 11/09/2009 - 20:46 Permalink
Bregalad

U hoeft zich geen zorgen te maken dat u last krijgt van dit materiaal. Dat gebeurt maar heel zelden in de vorm van een allergische reactie.

Neemt niet weg dat veruit de meeste composieten wel Bisphenol A verbindingen bevatten.

Echt waar? Dat vind ik heel erg jammer, en zorgwekkend.
Na het zien van de CBC documentaire The Disappearing Male vermijd ik het zo veel mogelijk, aanrader trouwens.

Maar als het er inzit ga ik het zeker niet nemen, dan moet ik de tandarts teleurstellen.
En is er ergens misschien officiële informatie hierover?
ma, 11/09/2009 - 20:54 Permalink
Spiegeltje

Maar als het er inzit ga ik het zeker niet nemen

Het is niet zo interessant of het er in zit maar of het er ook uitkomt en wordt opgenomen. In hoeveelheden die schadelijk zijn. Het heeft geen zin het anders te benaderen. Maar goed, als het er niet in zit kan het er ook niet uitkomen. Vraag anders uw tandarts of hij BPA-vrije materialen voor u wilt bestellen (die schijnen er te zijn). Hij ziet u waarschijnlijk aankomen, maar wellicht heeft u geluk. Anders zal u keramische kronen moeten nemen.

En is er ergens misschien officiële informatie hierover?

Dit lijkt mij wel een betrouwbare bron: http://cerhr.niehs.nih.gov/chemicals/bisphenol/BPAFinalEPVF112607.pdf

En wellicht deze: http://www.fda.gov/NewsEvents/PublicHealthFocus/ucm064437.htm

In ieder geval betrouwbare instanties maar ik weet niet of het de meest recente inzichten zijn.
di, 11/10/2009 - 19:41 Permalink