Paradontitus gekregen van partner?

Author:
doornroosje80
Posted:
ma, 11/09/2009 - 18:52
Mijn partner is sinds 3 maanden onder behandeling bij een paradontoloog.
Dit omdat hij last heeft van paradontitus.

Afgelopen vrijdagavond kreeg ik klachten zoals een dikke wang,pinlijke kaak en wang, koorts. Alles wees dus duidelijk op een ontsteking. Nadat ik de gehele nacht niet de slaap kon vatten van de pijn en het eigenlijk alleen maar erger werd, heb ik contact gezocht met de tandartsspoeddienst en ben daar eidn van de middag behandeld. De aanwezige arts snapte in eerste instantie niet waar de ontsteking vandaan kwam, totdat ik aangaf dat mijn partner paradontitus heeft. De arts denkt nu dat dat de oorzaak is aangezien het besmettelijk is en ik gevoelig tandvlees heb, dus sneller kans op infectie heb. Dit is ons nooit verteld door de behandeld paradontoloog van mijn partner. Uiteraard hebben wij vanmorgen contact gezocht met desbetreffend persoon en die zegt nu dat paradontitus NIET besmettelijk is..

U begrijpt het al; ik snap er niks meer van...

Ben al net op internet aan het rondsurfen geweest en zo ook op deze site terechtgekomen. Heb al meerdere malen gelezen dat het WEL besmettelijk is.
Wat raad u mij/ons aan als volgende stap? Moet ik alsnog contact opnemen met mijn eigen tandarts? Moeten wij de paradontoloog nog om verdere uitleg vragen? Hoe nu verder te handelen....

M v G

{geen medicatie of iets dergelijks. Ik heb een kuur gekregen van de tandarts bij de spoeddienst}
Spiegeltje

Ik kan me voorstellen dat de informatie die u heeft gekregen of gevonden enigszins verwarrend is. Het is namelijk wel degelijk zo dat bij parodontitis bepaalde mondbacterien een belangrijke rol spelen. Deze bacteriën kunnen ook vrij gemakkelijk worden overgedragen tussen partners onderling en tussen ouders en kinderen. Krijgt zo een 'besmet' iemand dan ook parodontitis? Nee, dat hoeft helemaal niet omdat er ook nog diverse andere factoren een rol spelen bij het krijgen ervan. Zoals erfelijke aanleg en co-factoren zoals roken(!), diabetes, stress en hormonale veranderingen. Plus nog een paar minder vaak voorkomende (HIV, Leukemie). Ook de mondhygiëne speelt een heel belangrijke rol. Je kunt nooit nooit zeggen, maar mensen die hun mondhygiene optimaal in orde hebben en verder redelijk gezond zijn ontwikkelen zelden parodontitis, ook al zijn die bacteriën aanwezig. Het is wel zodanig van belang dat het verstandig is de tandarts op de hoogte te stellen van feit dat een partner parodontitis heeft.

Overigens vraag ik me af of uw klachten van vrijdag wel te maken hebben met parodontitis.

U kunt het beste afgaan op uw parodontoloog, die weet waarschijnlijk het meeste van dit onderwerp. Verder is er niet zo veel dat u kan of hoeft te doen, behalve niet-roken, 'gezond leven' en goed poetsen maar dat moet je so wie so al doen. Het is overigens een aandoening met een hoge prevalentie: in een leeftijdsgroep die als representatief voor de bevolking wordt gezien (te weten van 35-44 jaar) heeft een groot deel parodontitis. Soms zonder het te weten.
ma, 11/09/2009 - 19:43 Permalink
Illuminus

Bacterien springen juist niet erg makkelijk over.....omdat de overgedragen bacterien zich heel moeilijk kunnen vestigen in een bestaande mondflora. Bij kinderen gaat dit wat makkelijker omdat bij hen de flora zich nog moet opbouwen (en deze besmettingen komen vaak van de ouders, aflikken speentje enzo ;))

Overdracht tussen bestaande flora's zie je pas na jaren, niet door een paar keer zoenen ofzo.
ma, 11/09/2009 - 20:41 Permalink
Spiegeltje

Tja, het is maar wat je onder 'vrij gemakkelijk' verstaat. Ik bedoelde er ook mee te zeggen dat de (vaste) partners van paropatienten ernstig met die mogelijkheid rekening moeten houden. Maar dat is nog geen reden voor paniek. Het is wel goed als de tandarts er van weet, vindt je niet?
di, 11/10/2009 - 00:12 Permalink