slecht gebit of kunstgebit... of andere oplossing?

Author:
Irmaaargh
Posted:
wo, 11/18/2009 - 21:23
Van kinds af aan heb ik al een gebit met problemen. Door slechte verzorging is dit alleen maar erger geworden. Ik weet het, ik ben de schuldige, maar ik kan de tijd niet terugdraaien en zoek nu naar een oplossing.

Ik ben 35 jaar en heb inmiddels 6 kronen. Ook heb ik een groot gat in mijn mond omdat er een kies verwijderd is. De overige tanden en kiezen zijn allen al 1 of meerdere keren gerepareerd. Het gehele jaar door bezoek ik de tandarts omdat gedane reparaties verouderd zijn en afbreken. Dan wordt het weer dichtgemaakt en 2 maanden later breekt er wel iets anders af. Gelukkig laat ik het niet verwateren om onstekingen te voorkomen, maar ik heb er nu wel genoeg van. Sinds kort heb ik een nieuwe tandarts en ik heb aangegeven dat ik definitief van deze problemen af wil zijn. Het is mijn alleen niet duidelijk wat hij van plan is. Zoals ik het begrepen heb gaat hij al mijn tanden en kiezen ter zijner tijd vervangen voor kronen. Ik vraag mij af waarom hij niet al mijn tanden/kiezen verwijderd zodat ik een kunstgebit kan laten aanmeten. (Dit is wat ik hem, maar ook een andere tandarts voorgesteld heb.)

Wat moet ik doen om meer duidelijkheid te krijgen? Wat zijn de voor- en nadelen aan een kunstgebit? En waarom kiest mijn tandarts voor kronen?

Ik heb geen pijn, maar voel me ongemakkelijk. Ik lach te weinig en nooit uitbundig. De schade wordt niet veroorzaakt door verwaarlozing of vreemde gewoontes. Maar het eten van een dropje, pistoletje of mini-loempia heeft me al meer dan eens bij de tandarts doen belanden.

Graag advies....

Irma
Spiegeltje

Wat zijn de voor- en nadelen aan een kunstgebit? En waarom kiest mijn tandarts voor kronen?
Een kunstgebit heeft alleen maar grote nadelen en heel vaak problemen. U bent pas 35. Dat wilt u toch niet? Er gaat niets boven eigen tanden en kiezen, zelfs als er een kroon op zit.De vraag is ook of de tandarts wel wil meewerken aan alles trekken voor een kunstgebit als er nog andere oplossingen zijn. Ik vind het vreemd dat u schrijft dat niet duidelijk is wat de tandarts van plan is. U heeft een gebit in een slechte staat en wilt kennelijk dat daar op redelijk korte termijn een einde aan wordt gemaakt in plaats van het huidige pappen en nathouden. De tandarts kan daarvoor een duidelijk behandelplan op stellen met alternatieven, eventueel tijdspad, en kosten. Als u voor meer kroon- en brugwerk kiest is het wel belangrijk dat u uw gebit erg goed gaat verzorgen. Anders is het weggegooid geld.
wo, 11/18/2009 - 21:55 Permalink