Ik heb vrij snel last van mijn tanden, poets altijd met sensitive tandpasta (elmex groen of prodents 2-sensitive) en spoel altijd met Elmex groen.
Heb in het verleden regelmatig overbelasting van mijn tanden gehad doordat ik 's nachts schijn te knarsen. Van de spalk die ik daarvoor heb krijg ik meer tandpijn dan zonder dat ding..
Afgelopen zondag ben ik bij de noodtandarts geweest, met aanhoudende kiespijn in verschillende tanden nadat ik even buiten was geweest (koude lucht tegen m'n wang)
hij heeft een koude test gedaan en daarbij sprong kies 36 er uit doordat hij sterker reageerde op kou, maar op foto's was niks te zien.
Hij dacht aan een eventuele irritatie rondom de zenuw, maar nog niet erg genoeg voor wortelkanaalbehandeling.
Wat ibu 600 meegekregen en het advies maandag m'n eigen tandarts te bellen.
Maandag gebeld, en kon vanmorgen eindelijk terecht.
De pijn was redelijk weg getrokken.
Tot mijn eigen tandarts vanmorgen (rond 8.30) nog maals een koude test deed.
36 gaf inderdaad wel reactie, maar niet extreem, niet erger dan de rest.
(in 36 zit een vulling die maanden geleden vervangen is, deze vulling zit tot erg dicht op de zenuw, maar ze heeft er een 'laagje' tussen gemaakt toen)
Verder kon zij niks vinden, bahalve tandvlees dat flink ging bloedden na t haakje..
(ik flos altijd braaf minstens 2x per dag)
Ze heeft er nog eens flink met flosdraad en stoker tussen geduwd, toen werd t bloedden nog flink erger
heb een mondspoeling meegekregen (chloorhexidine) om 2 maal daags mee te spoelen.
Zit sindsdien weer braaf aan de ibu 600 (3x daags) en paracetamol (3x2) maar het doet sinds ze heeft geduwd met die stoker en met die kou bezig is geweest, continu zeer.
Enkel wanneer ik eet is het wat beter, en wanneer ik tandenpoets ook.. zolang ik er maar druk op houdt.
De tandarts vanmiddag nog even gebeld en kreeg als antwoord dat ik nog wel eventjes last kon houden van die kou-test.
maar hoe lang is eventjes?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Heb in het verleden regelmatig overbelasting van mijn tanden gehad doordat ik 's nachts schijn te knarsen. Van de spalk die ik daarvoor heb krijg ik meer tandpijn dan zonder dat ding..
Afgelopen zondag ben ik bij de noodtandarts geweest, met aanhoudende kiespijn in verschillende tanden nadat ik even buiten was geweest (koude lucht tegen m'n wang)
hij heeft een koude test gedaan en daarbij sprong kies 36 er uit doordat hij sterker reageerde op kou, maar op foto's was niks te zien.
Hij dacht aan een eventuele irritatie rondom de zenuw, maar nog niet erg genoeg voor wortelkanaalbehandeling.
Wat ibu 600 meegekregen en het advies maandag m'n eigen tandarts te bellen.
Maandag gebeld, en kon vanmorgen eindelijk terecht.
De pijn was redelijk weg getrokken.
Tot mijn eigen tandarts vanmorgen (rond 8.30) nog maals een koude test deed.
36 gaf inderdaad wel reactie, maar niet extreem, niet erger dan de rest.
(in 36 zit een vulling die maanden geleden vervangen is, deze vulling zit tot erg dicht op de zenuw, maar ze heeft er een 'laagje' tussen gemaakt toen)
Verder kon zij niks vinden, bahalve tandvlees dat flink ging bloedden na t haakje..
(ik flos altijd braaf minstens 2x per dag)
Ze heeft er nog eens flink met flosdraad en stoker tussen geduwd, toen werd t bloedden nog flink erger
heb een mondspoeling meegekregen (chloorhexidine) om 2 maal daags mee te spoelen.
Zit sindsdien weer braaf aan de ibu 600 (3x daags) en paracetamol (3x2) maar het doet sinds ze heeft geduwd met die stoker en met die kou bezig is geweest, continu zeer.
Enkel wanneer ik eet is het wat beter, en wanneer ik tandenpoets ook.. zolang ik er maar druk op houdt.
De tandarts vanmiddag nog even gebeld en kreeg als antwoord dat ik nog wel eventjes last kon houden van die kou-test.
maar hoe lang is eventjes?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Re: Hoe lang pijn na koude test?
word doodmoe van steeds aanhoudende pijn, en ibu blijft er vandaag niet echt in.. vind mn maag niet leuk (slik al omeprazol <-- maagbeschermers om uberhaupt ibu te kunnen nemen.. paracetamol geeft geen effect bij mij)
Weet dat m'n tandarts morgen waarschijnlijk niet echt tijd zal hebben, vrijdag is ze altijd vrij.
M'n werk zit ook niet mee, mocht ik toch morgen er heen moeten, zal ik me ziek moeten melden. Dat ik vanmorgen weg kon was al zeer hoge uitzondering, dat accepteren ze geen 2de keer meer dit jaar..
(werk in de kinderopvang, als ik er niet ben moet er vervanging komen)
had de tandarts geen foto gemaakt om te kijken of je misschien een (diep) gaatje hebt?
als de pijn dan langer aanhoudt kan dit 2 dingen betekenen: je kies is idd geirriteerd, maar dit is reversibel (omkeerbaar), dit kan bv komen omdat je een een gaatje hebt die je zenuw irriteert, als het gaatje wordt gevuld kan het weer helemaal goedkomen. Als het al te ver gevorderd is en je zenuw zal zich niet meer kunnen herstellen heb is je pijn irreversibel (onomkeerbaar), en betekent dat dat je zenuw aan t afsterven is (en is een wortelkanaalbehandeling geindiceerd). Om dit te controleren kan de tandarts aanvullend onderzoek doen.
Over het algemeen als de pijnstilling niet meer werkt, wijst het ook op irreversibiliteit..
Er zijn in t weekend foto's gemaakt, hier was niets op te zien.
vandaag weer bij de tandarts geweest, dit keer een collega van de mijne (ze is vrij op vrijdag) en die dacht aan overbelasting, dus hij is gaan bijslijpen.
Maar sinds het slijpen doet alles zo ontzettend zeer, net of er 3 vullingen vervangen zijn..
Hoop maar dat dit op te lossen is.. word er gek van..
En pijn is best vervelend als je maag totaal geen pijnstillers verdraagt...
is het vandaag al wat beter geworden?
misschien is de tand dan toch aan het afsterven..