kroon-apex-extractie-brug-2 wkb > ontsteking/pijn > en nu?

Author:
Aella
Posted:
di, 12/22/2009 - 12:06
Jaren geleden constateerde tandarts 1 op een pijnvrije voor mij probleemloze kies rechtsonder dat er een stukje was afgebroken. Hij heeft er een kroon op gezet. Daarna begonnen de problemen. Apex door kaakchirurg (zeer pijnlijke behandeling, was niet te verdoven) gaf geen verbetering maar verergering van de klachten. Jaar of 5-6 later extractie kies door kaakchirurg obv zichtbare ontsteking op foto. Tandarts 2 plaatst brug. Na een jaar nog steeds pijnlijk, kauwen met brug blijft onmogelijk. Op pijler-kiezen van de brug wkb uitgevoerd + 2x kuur Broxil. AB slaat traag aan, enkele momenten pijnvrij daarna opnieuw en verhevigd pijn. 's Nachts geëscaleerd met ondraaglijk felle en snijdende reactie op de allerlichtste aanraking van brug maar ook van onder en opzij bij druk op een bepaald punt op de kaak. Zweetaanvallen en door de benen gezakt. Eigen tandarts is met vakantie, vervanger bezocht. Die heeft de kroon gelicht en de wortels nog eens doorgespoeld maar zegt niet meer te kunnen doen. Logisch want de ontsteking (niet zichtbaar op foto) lijkt buiten de kies te zitten rond de achterste pijler. Kaakwand voelt heet aan en lijkt wat bobbelig. Ik maak me zorgen omdat onder de kaak in de hals een 'eitje' voelbaar is geworden dat daar niet hoort. Huisarts heeft Broxil kuur nog een keer verlengd om de tijd te overbruggen tot mijn eigen tandarts terug is.

Heb ik nu voldoende actie ondernomen? Of moet er nog iets anders gebeuren?
Is er geen risico op septische shock o.i.d.?

(ter info: de brug zit op de achterste kiezen rechtsonder voor getrokken verstandskies, ik heb een overbelast zenuwstelsel)