De evolutie van mijn tanden

Author:
Roxane
Posted:
ma, 02/01/2010 - 19:29
Omdat ik zelf altijd de 'kijk en vergelijk'-topics volg, dacht ik zelf ook eentje te starten.
Toen ik ongeveer 14 was, vroeg ik aan mijn tandarts/orthodontist of hij mijn "beet" kon corrigeren. Hij verzekerde mij dat dit met een beugel niet opgelost zou kunnen worden. Ik moest nog een paar jaar wachten tot mijn kaken volgroeid waren en dan zou ik een operatie krijgen. Toen ik 19 was zag ik een operatie uiteraard niet meer zitten, maar enkele jaren later informeerde ik toch nog eens bij mijn (inmiddels nieuwe) tandarts. Hij verwees mij door naar de orthodontiste waarmee hij samenwerkt en zij stuurde mij naar het ziekenhuis om foto's. De ortho bekeek de foto's en dacht dat het niet alleen met een beugel opgelost zou kunnen worden. Mijn onderbeet/omgekeerde overbeet was namelijk van de derde klasse en een operatie zou bijna onvermijdelijk zijn. We startten dus met een beugel, een apparaat langs de binnenkant vanboven. Op de foto van januari kan je het zien. Die heb ik ingehouden tot begin juni en sinds mei heb ik ook blokjes bijgekregen. Alles gaat voorlopig verbazingwekkend goed, vrijdag moet ik weer op controle. Er zal geen operatie nodig zijn, mijn orthodontiste kan het zelf amper geloven. Ik heb nog nooit zoveel pijn gehad in mijn leven (vooral met dat eerste apparaat langs de binnenkant), ik heb maanden gelispeld, ik heb amper iets kunnen eten en het heeft veel geld gekost (de verzekering dekt niks omdat ik te oud ben) maar het is het allemaal waard.

De evolutie, met foto's:

*ivm het misbruik maken van de foto's door een andere gebruiker, zijn deze foto's op verzoek verwijderd door beheer*
haaa

geweldig!!! Dat wil ik ook. Mijn tanden staan ong. als bij jou op foto ergens tussen april en okt, maar bij mij durven de ortho's (2) er niet aan te beginnen. bij welke ortho zit jij?

Zie ook mijn topic: door beugel geen overbijt meer....maar wil dit wel weer! (of zo iets staat er).

Hopelijk zit jouw orhto bij mij in de buurt want ik begin de moed op te geven terwijl het dus wel degelijk kan.

hoor graag van je. groet
vr, 02/12/2010 - 12:12 Permalink