Pijn in bovenkies na vervanging amalgaamvulling

Author:
brabo75
Posted:
zo, 03/07/2010 - 17:59
Vorig jaar augustus is in een van mijn rechterbovenkiezen een 20 jaar oude amalgaamvulling vervangen door een 'witte' vulling. Dit naar aanleiding van het afbreken van een stukje kies bij het eten van spare-ribs. Na het vervangen bleef ik pijn houden aan de kies. 2 Maanden later is de kies daarom bijgepolijst, omdat deze te hoog zou zijn. De pijn is echter nooit weggegaan.

De pijn is er eigenlijk alleen indien ik op iets krokants of hards bijt. Chips, nootjes, crackers, kraakbeen, zo'n beetje alles behalve echt zachte dingen. Ik kan de pijn ook makkelijk triggeren door met de bovenkant van mijn nagel over een bepaald stukje van de kies te wrijven. Ik hoef er niet hard voor te drukken, als ik er maar langs wrijf. Ik voel dan een soort pijnscheut, het beste te omschrijven als een elektrisch schokje. Ik kan de pijn _niet_ triggeren door bijv. met mijn tong erlangs te gaan. Ook al plet ik mijn tong ter plekke flink hard door erop te bijten.

Als ik regelmatig iets hards kauw met die tand, dan wordt het steeds erger, dus inmiddels zit ik alles behalve echt zachte dingen met links te kauwen. Niet ideaal natuurlijk. Ik ben nog niet terug geweest naar de tandarts omdat ik me nog redelijk kan redden. Ook heb ik heb het idee dat de pijn eigenlijk nooit verdwenen is, want het lijkt nog steeds dezelfde soort pijn tot voor de vulling vervangen werd. Er zat namelijk 6 weken tussen het breken en het uiteindelijke vervangen. Ook heeft de tandarts zonder meer alleen maar bijgepolijst nadat ik terugkwam met mijn pijnklachten, dat wekte ook niet veel vertrouwen. Het bijpolijsten heeft overigens wel een beetje geholpen, de kies was daadwerkelijk iets te hoog gevuld.

Wat zou dit kunnen zijn? Zou de vulling soms niet goed vervangen zijn, of is de vulling te zacht?
Kokkie5

Ik heb beetje hetzelfde. Vulling rechtsboven afgebroken. Vervangen door witte vulling. Na paar dagen kreeg ik pijn. Nu half jaar later nog steeds. Ik kan alles eten en slaap gewoon. Hoef geen pijnstillers te nemen of zo, maar de zeurende pijn is er.

De vulling was te hoog op 2 punten. Dit is gepolijst. Hielp wel beetje, maar pijn niet weg. Ik kan hard bijten: geen reactie. Kloptest: geen reactie. koud watje: echt pijn. Ik krijg een wortelkanaalbehandeling.
zo, 03/07/2010 - 21:28 Permalink