Ik heb een verhoogde braakreflex. Dit is zeer lastig bij de behandelingen bij de tandarts. Zelfs een foto maken is zeer lastig. Laat staan een kies vullen of een wortelkanaalbehandeling. Over een paar weken zit ik voor een wortelkanaalbehandeling bij de tandarts.
Bij het vullen van een gaatje gaat het boren (onverdoofd) prima. Maar dan moet zo'n wat in mijn wang (tampon) en moet er een bandje om. Vanaf dat moment zit ik alleen maar te kokhalzen. Het moet mijn mond uit. De behandelaar vindt dit natuurlijk zeer vervelend.
Ik wil graag weten of iemand ervaring heeft met Cofferdam (zo'n lapje om bacterien en andere zaken weg te houden). Zal mijn braakreflex minder zijn met Cofferdam, dan met wattentampon en bandje? Of is zo'n lap van Cofferdam juist heel vervelend voor iemand met een verhoogde braakreflex. Wie weet dit?
Bij het vullen van een gaatje gaat het boren (onverdoofd) prima. Maar dan moet zo'n wat in mijn wang (tampon) en moet er een bandje om. Vanaf dat moment zit ik alleen maar te kokhalzen. Het moet mijn mond uit. De behandelaar vindt dit natuurlijk zeer vervelend.
Ik wil graag weten of iemand ervaring heeft met Cofferdam (zo'n lapje om bacterien en andere zaken weg te houden). Zal mijn braakreflex minder zijn met Cofferdam, dan met wattentampon en bandje? Of is zo'n lap van Cofferdam juist heel vervelend voor iemand met een verhoogde braakreflex. Wie weet dit?
Re: Cofferdam en braakreflex
Ik heb net even wat bij mezelf geprobeerd: als ik links en rechts tegelijk een bepaald deel van mijn tong aanraak krijg ik behoorlijk de neiging om te gaan kokhalzen. Maar doe ik dat terwijl ik me concentreer op een rustige buikademhaling, dan vind ik het nog niet echt prettig, maar is het een stuk beter uit te houden.
Waar ik benieuwd naar ben: heb je ook last van die braakreflex als je ZELF je tong aanraakt?
Heb je trouwens enig idee waar die verhoogde braakreflex vandaan komt?
Sommige mensen weten dat er bij hen verband bestaat met bepaalde vervelende gebeurtenissen in hun mond.
P.S. Ik lees net nog even twee dingen die eerder hier op dit forum genoemd zijn: medicatie tegen reisziekten vermindert de braakreflex evenals zout op je tongpunt.
Ik weet dat het vooral een kwestie is van ontspannen. Maar aangezien ik een grote angst voor de tandarts heb, is ontspannen niet makkelijk. Bij de tandartsbehandeling heb ik er daarom extra veel last van. Ik moet nog 2 weken wachten voor mijn wortelkanaalbehandeling. Ik praat mezelf de hele dag goede dingen in: het is maar 1,5 uur en dan is het voorbij. Met een Cofferdam heb ik waarschijnlijk veel minder de neiging op slikken, het is allemaal niet zo erg. Etcetera. Maar ja, verstand is iets heel anders dan gevoel (ik zit dit dus bevend te typen).