Pijnlijke kies,jaar na wortelkanaalbehandeling

Author:
Martijn1975
Posted:
wo, 03/10/2010 - 16:49
Hallo iedereen,misschien dat iemand hier mijn vraag kan beantwoorden.Ik heb nl.pijn aan een kies waar ik een jaar geleden een wortelkanaalbehandeling aan heb gehad.Hoe kan dit aangezien er geen zenuw meer in de kies zit? Zit er misschien een ontsteking aan de tandwortelpunt,en is er dus een apexresectie nodig?
Spiegeltje

Het kan inderdaad zo zijn dat de behandeling niet is geslaagd en dat de wortelpuntontsteking niet is genezen en opnieuw klachten geeft. Dat geldt, met een flinke marge, voor zo'n 1 op de 5 gevallen. In zo'n geval is meestal (dus niet altijd) een herbehandeling aangewezen door de tandarts of endodontoloog. Als de tandarts de behandeling zelf niet wil doen - en daar kunnen diverse goede redenen voor zijn - laat u dan niet "standaard" naar een kaakchirurg doorverwijzen maar - vraag dan om een doorverwijzing naar een tandarts-endodontoloog. Deze kan overigens ook - zonodig - een apexresectie uitvoeren. De kaakchirurg blijft dan buiten beeld. Bij de kaakchirurg kun je meestal wel sneller terecht, maar alleen voor een apexresectie. Gebruik verder de zoekfunctie eens, want hier is al veel over geschreven.
wo, 03/10/2010 - 17:21 Permalink
mecánico para …

tussen de regels lees ik dus dat apexresecties ineens door leken als onnodige behandelingen worden gezien. en gelet op het aantal endodontologen met een wachtlijst van 6 maanden lijkt me dat een uitstekend idee.
NOT

als een tandarts zelf weet dat ie het heel netjes en volgens het boekje heeft gedaan, en de afsluiting levert problemen op, dan is een apexresectie helemaal niet ineens een vies woord. herbehandelen, leuk, maar als je tevoren weet dat je je beste beentje voor had staan, dan is het 1-richtingsverkeer richting de kaakchirurg en niet via de endodontoloog
wo, 03/10/2010 - 18:47 Permalink
mecánico para …

20% laten herbehandelen door tandarts of endodontoloog? mmmmmmm, staat er m.i. wel terwijl het misschien om 5% gaat. En nogmaals, mijn insteek is nog altijd: al de tandarts met grote zorg heeft gehandeld en zichzelf capabel genoeg acht is herbehandeling een herhaling van geplaatste zetten. Nog afgezien van grote kans op complicaties bij het toegankelijk maken van het probleem en de fausse route nog daar gelaten...... een retrograde apex resectie is zo gek nog niet, en een kaakchirurg weet heel wat van dit soort situaties ook goed in te schatten.

dus ik had wel goed gelezen, en vind nog steeds dat het verhaal herbehandelen is eerste keus, toch echt door de behandelaar zelf moet worden bepaald en niet door iemand langs de zijlijn.

De vraag van de TS was overigens niet wat zijn de opties maar is dit een normale route.
wo, 03/10/2010 - 20:48 Permalink