onderzoek fluoride tandpasta

Author:
melissah
Posted:
di, 03/16/2010 - 00:21
ik zit in het laatste jaar van het middelbaar en ik doe mijn eindwerk over tandpasta.
Ik heb een proef gedaan met voedingsbodems en tanplakbacteriën ..
Ik heb er verschillende tandpasta's op aangebracht en na enkele dagen zag je al duidelijk bacteriën vormen op de plaatsen waar er geen tandpasta was.
ik heb ook parodontax gebruikt waar dus geen fluoride inzit.
Nu is mij vraag de volgende : Parodontax blijkt na een paar weken nog steeds geen bacteriën te hebben gevormd, wilt dit dus zeggen dat niet-fluoride tandpasta even goed werkt als fluoride tandpasta ? want sensodyne is de tandpasta met de meeste bacteriën .. en deze bevat wel fluoride .

Ik moet namelijk een besluit vormen en ik kom er maar niet uit .. ik vind het niet echt op het internet , bij deze kan ik misschien op wat hulp rekenen.
Alvast bedankt !
Spiegeltje

Ik moet namelijk een besluit vormen
Wat bedoel je hier mee? Wat is de hypothese die je wilt testen?

Tandpasta's hebben, enkele uitgezonderd, geen antibacteriele werking en fluoride ook niet in de concentraties die in tandpasta worden gebruikt. Je hebt bepaalde resultaten gezien in je kweekjes. Interessant, dat meen ik echt, maar zijn deze reproduceerbaar? Als je dit niet weet kun je so wie so niks zeggen.
di, 03/16/2010 - 00:29 Permalink
melissah

Ik moet namelijk een besluit vormen
Wat bedoel je hier mee? Wat is de hypothese die je wilt testen?

Tandpasta's hebben, enkele uitgezonderd, geen antibacteriele werking en fluoride ook niet in de concentraties die in tandpasta worden gebruikt. Je hebt bepaalde resultaten gezien in je kweekjes. Interessant, dat meen ik echt, maar zijn deze reproduceerbaar? Als je dit niet weet kun je so wie so niks zeggen.

mijn hypothese is of fluoride tandpasta beter werkt als niet-fluoride tandpasta ..

en ik wou dit aantonen met een proefje en ik heb de werking van verschillende tanpasta's getest , maar bij parodontax zie ik geen duidelijk verschil dus stel ik vast dat fluoride niet afhankelijk is van de bacterie-dodende werking ..
di, 03/16/2010 - 17:57 Permalink
hermina

ik zit in het laatste jaar van het middelbaar en ik doe mijn eindwerk over tandpasta.
Ik heb een proef gedaan met voedingsbodems en tanplakbacteriën ..
Ik heb er verschillende tandpasta's op aangebracht en na enkele dagen zag je al duidelijk bacteriën vormen op de plaatsen waar er geen tandpasta was.
ik heb ook parodontax gebruikt waar dus geen fluoride inzit.

Ik moet namelijk een besluit vormen en ik kom er maar niet uit .. ik vind het niet echt op het internet , bij deze kan ik misschien op wat hulp rekenen.
Alvast bedankt !

Bij de beperkte informatie die je geeft (mag hopen dat er iets hoger wetenschappnlijk gehalte zit in wat je hebt onderzocht?) kun je gewoon helemaal geen conclusies trekken.
Wat zit er in de voedingsbodems, hoe groeien (of juist niet) welke bacteriën daarop... Welke bacteriën bestempel je als schadelijk, welke horen gewoon in de mond thuis (die is niet steriel, dat moet ook niet) etc.., op welke bodems heb jij gepland dat je welke bacteriën wilt laten groeien...
Verder ook heel belangrijk: hoe reageren voedingsbodems (en/of interactie van bacteriën hierop) met de ingrediënten van tandpasta's...ik kan nog even doorgaan maar dat zal je niet interesseren.

Nu is mij vraag de volgende : Parodontax blijkt na een paar weken nog steeds geen bacteriën te hebben gevormd, wilt dit dus zeggen dat niet-fluoride tandpasta even goed werkt als fluoride tandpasta ? want sensodyne is de tandpasta met de meeste bacteriën .. en deze bevat wel fluoride .
Wat ik dus wil zeggen is dit: hier valt gewoon geen enkele goede conclusie uit te trekken, hoe leuk je poging ook is. Niet over tandpasta en niet over fluoride.
wo, 03/17/2010 - 02:48 Permalink