pijn bij kauwen na plaatsen brug

Author:
sara z.
Posted:
vr, 03/19/2010 - 11:11
Ik heb het laatste jaar veel problemen gehad met mijn kiezen. Vorig jaar zijn er 2 kiezen waar kronen op stonden getrokken omdat uiteindelijk bleek dat er een scheurtje in de wortel zat (bij beiden!) en daardoor steeds ontstekingen ontstonden. Ik heb daarvoor de afgelopen jaren bij beide kiezen wortelkanaalbehandelingen gehad en ook 2 apexen bij allebei de kiezen. Dat scheurtje werd pas zichtbaar bij de 2e apex en is blijkbaar op een foto ook niet te zien.

Nu heb ik in november aan de ene kant een brug laten plaatsen om dit gat op te vullen (het is aan beide kanten de grootste kies, wat heel vervelend is bij het kauwen). En raadt eens: nu heb ik pijn bij het kauwen op een kies (die is afgeslepen voor de brug).
Na het afslijpen in oktober en het plaatsen van de noodkronen had ik een zeurende pijn in beide afgeslepen kiezen. Hiervoor pijnstillers geslikt en tegen de tijd (half november) dat ik terugmoest voor plaatsing van de brug was de pijn over. De tandarts zei toen dat hij het wel aandurfde om de brug met definitieve lijm te plaatsen. Hij moest de brug toen wel een keer of 6 ervan af halen om te passen en bij te slijpen, wat iedere keer veel pijn deed. Na de plaatsing van de brug begon het weer, veel pijn gehad, de hele dag door en ook ´s nachts pijnstillers slikken. Dit heeft tot januari geduurd. Nu is de constante pijn weg maar ik kan niet kauwen met de brug. Het gaat nog om 1 kies, de andere heb ik geen last meer van. Hele zachte dingen voel ik niet, maar de rest doet pijn bij het kauwen. Volgens de tandarts (ik ben in januari nog teruggeweest) was het toen nog te vroeg om er iets aan te doen. Dat zou dan een WKB zijn. Hij vermoedde dat de zenuw het begeven heeft. Er zit geen bobbel op mijn tandvlees. Hij moet dan door de brug heen boren, ontzettend jammer. Die brug moest ik voor het grootste deel (1168 euro) zelf betalen, dus ik baal hier ook om die reden enorm van. Is dit nu een normale gang van zaken? Is het mogelijk dat de pijn nog weggaat? Volgens de tandarts kan deze pijn een half jaar of jaar duren. Ik vind dat wel lang, want ik kan aan de andere kant ook niet goed kauwen, vanwege die getrokken grote kies.
Spiegeltje

Het komt wel voor dat soortgelijke klachten worden veroorzaakt doordat de 'beet' niet helemaal goed is. Dat wordt er plaatselijk teveel druk uitgeoefend op de bekroonde of tegenoverliggende kiezen. Ik lees ook dat de tandarts al het nodige heeft geslepen aan de brug. Dat zou idealiter niet nodig moeten zijn bij een goed passende brug. Verder kan ik er ook weinig van zeggen. Als de brug slecht is gemaakt zou deze over moeten worden gemaakt op kosten van de tandarts.Of het echt daaraan ligt kan ik helaas niet zeggen, ik wil alleen aangeven dat dit een mogelijkheid is.
vr, 03/19/2010 - 12:00 Permalink