Haay allemaal,
Ik zit in een lastige situatie, althans dat vind ik. Ik weet echt even niet meer wat ik moet doen..
Het zit namelijk zo, ik wil heel graag rechte tanden, omdat ik me er voor schaam en er dus onzeker over ben. Ik probeer ook altijd zo min mogelijk te lachen, omdat ik het echt lelijk vind. Dus ik heb tegen de tandarts/ortho gezegd dat ik een beugel wil blabla.
Nu heb ik dus gehapt, foto's gemaakt, etc. Ik heb nog 2 melktanden (mijn hoektanden). Doordat ik ruimtegebrek heb kunnen die volwassen hoektanden niet op hun plaats zakken. En melktanden vergaan rond 30-35 jaar. Dus eigenlijk is het van belang dat mijn volwassen hoektanden doorkomen.
Nu kreeg ik dus 2 weken geleden bericht van de tandarts dat ik ruimtegebrek heb omdat ik een te smalle bovenkaak heb. Er stonden 2 opties in.
Optie 1: operatief de bovenkaak verbreden zodt mijn hoektanden een betere kans hadden om op de juiste plek te komen.
Optie 2: Om alleen een slotjesbeugel te doen en kijken hoever de bovenkaak breder gemaakt kan worden.
Ik ben trouwens 18. Ik moet alles zelf betalen. Ik krijg wel 2000 euro vergoed voor de beugel. Maar de kaakoperatie (als ik daar voor zou kiezen) moet ik dus helemaal zelf betalen. Ik ben een student dus dat wordt me te duur. Mijn ouders willen niks betalen, omdat ze vinden dat het niet nodig is.
Omdat ik dit dus een beetje raar vond en het overviel me, heb ik een second opinion aangevraagd bij een andere tandarts. Die heb ik net gehad. Hij zei dat het handig is om eerst te weten hoe de volwassen tanden staan. En hij zei dat mijn melktanden trekken en dan een slotjesbeugel niet kon, omdat ik dan spleetjes zou krijgen en dat is ook niet mooi.
Nu weet ik dus echt niet wat ik moet doen. Zou ik het proberen met alleen een slotjesbeugel? Hoeveel cm kan je kaak worden verbreed met een slotjesbeugel? Of.. Ik weet het echt niet. Ik heb geen geld voor die operatie. Ik baal echt dat mijn gebit zo moeilijk in elkaar zit. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Is mijn verhaal een beetje duidelijk of is het handig als ik nog foto's plaats?
Groetjes,
Ik zit in een lastige situatie, althans dat vind ik. Ik weet echt even niet meer wat ik moet doen..
Het zit namelijk zo, ik wil heel graag rechte tanden, omdat ik me er voor schaam en er dus onzeker over ben. Ik probeer ook altijd zo min mogelijk te lachen, omdat ik het echt lelijk vind. Dus ik heb tegen de tandarts/ortho gezegd dat ik een beugel wil blabla.
Nu heb ik dus gehapt, foto's gemaakt, etc. Ik heb nog 2 melktanden (mijn hoektanden). Doordat ik ruimtegebrek heb kunnen die volwassen hoektanden niet op hun plaats zakken. En melktanden vergaan rond 30-35 jaar. Dus eigenlijk is het van belang dat mijn volwassen hoektanden doorkomen.
Nu kreeg ik dus 2 weken geleden bericht van de tandarts dat ik ruimtegebrek heb omdat ik een te smalle bovenkaak heb. Er stonden 2 opties in.
Optie 1: operatief de bovenkaak verbreden zodt mijn hoektanden een betere kans hadden om op de juiste plek te komen.
Optie 2: Om alleen een slotjesbeugel te doen en kijken hoever de bovenkaak breder gemaakt kan worden.
Ik ben trouwens 18. Ik moet alles zelf betalen. Ik krijg wel 2000 euro vergoed voor de beugel. Maar de kaakoperatie (als ik daar voor zou kiezen) moet ik dus helemaal zelf betalen. Ik ben een student dus dat wordt me te duur. Mijn ouders willen niks betalen, omdat ze vinden dat het niet nodig is.
Omdat ik dit dus een beetje raar vond en het overviel me, heb ik een second opinion aangevraagd bij een andere tandarts. Die heb ik net gehad. Hij zei dat het handig is om eerst te weten hoe de volwassen tanden staan. En hij zei dat mijn melktanden trekken en dan een slotjesbeugel niet kon, omdat ik dan spleetjes zou krijgen en dat is ook niet mooi.
Nu weet ik dus echt niet wat ik moet doen. Zou ik het proberen met alleen een slotjesbeugel? Hoeveel cm kan je kaak worden verbreed met een slotjesbeugel? Of.. Ik weet het echt niet. Ik heb geen geld voor die operatie. Ik baal echt dat mijn gebit zo moeilijk in elkaar zit. Wat zouden jullie doen in mijn situatie?
Is mijn verhaal een beetje duidelijk of is het handig als ik nog foto's plaats?
Groetjes,
Re: Lastige situatie, wat te doen?
Wat betreft het zelf betalen: een kaakoperatie kan onder 'medische noodzaak' vallen, en dan is dat gewoon ziekenhuiswerk = 100% vergoed.
Wanneer daarbij orthodontisch werk nodig is, wil dat soms ook voor een behoorlijke vergoeding in aanmerking komen.
Check je polisvoorwaarden. Vraag eventueel rechtstreeks hoe het zit met de vergoeding van zoiets als dit.
Als je verzekering teleurstelt, sluit dan elders een goede aanvullende verzekering af, en verschuif de hele behandeling een jaartje of 2.
ik had namelijk ook nog 2 melkhoektanden en dus 2 volwassentanden in mijn kaak.
Bij mij was alleen geen ruimte gebrek maar hebben ze de melktanden getrokken en doormiddel van een slotjesbeugel mijn blijvende tanden gehaald. (resultaat is super geworden)
Is het geen optie om 2 kiezen te trekken zo ruimte te maken en dan de melktanden te trekken en de blijvende te halen???
Ach ik ben geen ortho maar zou het toch eens bij een ortho vragen. Misschien dat de ortho op dit forum ook nog een idee er over heeft.
Beide ortho's hebben niet gezegd dat dat kan, om kiezen te laten trekken en zo ruimte te maken. Op zich klinkt het inderdaad wel logisch.. maar ik weet het even niet. Ik vind het raar dat ze geen andere opties hebben gegeven. Het lijkt nu alsof ze de meest optimale en de minst optimale hebben gegeven, maar niks wat er tussen zit?
Dus als de ortho op dit forum nog iets weet.. :smt002
Een ortho lijkt mij logischer. Die doet alleen maar dat soort dingen.
Tja ik heb ook geen idee geef ookmaar een idee en optie. Weet helemaal niet wat wel en niet kan. Weet alleen dat de blijvende tanden wel te halen zijn als het moet!
Dat kan niet. Je bent tandarts, of je bent orthodontist...
zie: beugel.nl
Geimpacteerde hoektanden zijn moeilijk en er zijn diverse behandelingsopties. Dit is geen behandeling die je aan een hobbyist overlaat. Voor je het weet heb je een verkeerde behandelingskeuze gemaakt! Zoek een 'echte' orthodontist. Met je mistige plaatjes is geen plan te maken. Zijn zelfs geen suggesties te doen die waardig zijn. Geen idee hoe die hoektanden liggen bijvoorbeeld! een OP en modellen EN een goed gesprek is essentieel voor een beugelplan in jouw geval.
http://volwassen.beugel.nl/veel_gestelde_vragen/hoe_word_ik_orthodontist
Ik weet zelf ook niet hoe die 'volwassen hoektanden' liggen..
@Panda2 Ik ben naar die tandarts/ortho gegaan omdat een vriendin van mij daar ook is geweest, zij had ook een kaakverbreding nodig en dat is dus gebeurd aan de hand van een beugel en geen operatie. Bij haar is haar kaak best wel een stuk breder geworden. Vandaar dat ik dacht dat ik het daar maar ging proberen. Ik weet verder ook niet wat allemaal kan. Bedankt voor je opties!
Er zijn ook tandartsen die zonder de orthodontistenopleiding beugels aanmeten. Zij mogen zich geen orthodontist noemen.
In jouw geval: ga naar een echte orthodontist voor een second opinion.
Edit:
Wacht even, je bent al een jáár aan het beugelen en hij komt NU PAS met de mededeling dat je ruimtegebrek hebt en misschien een kaakverbreding moet ondergaan?
Da's foute boel, schat. Dat had hij aan het begin al moeten zeggen. Dat is niet iets wat nu pas duidelijk wordt. Ik kan alleen afgaan op wat je hier schrijft, maar het klinkt als een beugelhobbyist die in de problemen is gekomen.