ontsteking rustig?????

Author:
zeres
Posted:
zo, 04/04/2010 - 02:21
hallo allemaal

ik heb even een vraagje

er is bij second opinion door de acta een opg gemaakt waarop oa bij diverse kiezen apicale zwartingen te zien waren.
op het rapport van de acta stond dat er met name voor 1 kies (waar kroon op zit) getracht moest worden deze te behouden dmv wortelkanaalbehandeling

na diverse gesprekken met onze eigen tandarts zou hij al het achterstallig onderhoud in orde maken.
inmiddels zijn er gaatjes gevuld en 1 kies is er getrokken.
maar aan de apicale zwartingen doet hij niks, dit kan ,volgens hem wachten tot de volgende controle in augustus en dan opnieuw bekeken worden omdat de ontstekingen nu "rustig" zouden zijn.

is dit mogelijk dat de ontstekingen zo zijn dat er gewacht kan worden of moet er wel degelijk nu iets aan de ontstekingen gedaan worden om erger te voorkomen

alle reacties zijn welkom
alvast bedankt
Spiegeltje

is dit mogelijk dat de ontstekingen zo zijn dat er gewacht kan worden of moet er wel degelijk nu iets aan de ontstekingen gedaan worden om erger te voorkomen
Het is bekend dat niet al te uitgebreide wortelpuntontstekingen soms lang kunnen blijven zitten zonder dat ze verergeren of problemen veroorzaken ((ernstige) pijnklachten). Ze ontstaan ook niet van de ene op de andere dag. Vroeg of laat ontstaan wel klachten en - je zult het zien - op een heel ongelegen moment. Dus ik zie het nut van wachten niet zo, maar als patiënt kun je natuurlijk redenen hebben om de behandeling voorlopig niet uit te willen laten voeren. Of dit voor jouw situatie geldt kan ik niet beoordelen. Er zijn ook gevallen denkbaar dat een spoedige behandeling de voorkeur verdient omdat uitstel de succeskans verminderd. Wellicht dat het ACTA die voor ogen had voor dat bekroond element. Nu is dat wel wat lastiger, behandeling door een kroon heen. Dat kan een reden zijn dat de tandarts er liever niet aan begint. Dat is oke, maar dan past wel een doorverwijzing.

Het is - denk ik - het beste om het gesprek hierover aan te gaan met de tandarts. Die is op de hoogte van de feiten. Die kan ook de voor- en nadelen aangeven zodat u kunt beslissen: wel of (nog) niet behandelen. U kunt ook aankaarten of u niet beter kan worden doorverwezen voor die kies die volgens ACTA op korte termijn dient te worden behandeld.
di, 04/06/2010 - 21:52 Permalink
zeres

hallo spiegeltje

bedankt voor je reactie

had deze vraag ook bij mijn andere topic geplaatst (meningsverschil met tandarts: doen we hier goed aan)

er is van onze kant geen enkele reden waarom we een wortelkanaalbehandeling op dit moment niet zouden laten uitvoeren.
we hebben meer het idee dat de tandarts er geen gat in ziet en/of het niet wil. hij heeft een kies gevuld en toen we vroegen wat hij aan die ontsteking deed zei hij dat er eerst een buffer moest worden aangelegd. die vulling dus?????
bij de kies waar de kroon opzit heeft hij wel aan zitten trekken , maar verder niets.
de laatste keer zei hij dat het nog niet nodig was om iets aan die ontstekingen te doen omdat die allemaal wel rustig waren.

denk dat we dus nog maar eens moeten gaan praten met onze tandarts en zijn herstelwerkzaamheden/achterstallig onderhoud moeten laten controleren zoals vv ook al aan gaf bij het topic van meningsverschil met tandarts
wo, 04/07/2010 - 00:37 Permalink