klachten na diverse behandelingen aan tand

Author:
jacqy
Posted:
za, 04/10/2010 - 23:04
Hallo allemaal,

Alweer 10 jaar geleden begon mijn voortand zwart te worden. Ik had hier verder geen last van en de tandarts wilde de tand pas behandelen als ik klachten zou krijgen. In mijn omgeving hoorde ik vervelende verhalen over wat er kan gebeuren als je een dode tand niet behandeld en ik ben hiermee naar de tandarts gegaan. De beste man heeft een wortelkanaal behandeling bij deze tand uitgevoerd en constateerde toen dat er een knik in mijn wortel zat en dat hij niet alles uit mijn wortelkanaal kon halen.

Ik bleef last houden van een gevoelige tand (en dat bij een dode tand) en van gebonk boven mijn tand. Ook werd mijn tand weer lelijk bruin. Mijn nieuwe tandarts (ik was ondertussen verhuist) heeft daar foto's van gemaakt en zag toen een kleine ontsteking boven mijn wortel. Ik werd verwezen naar de kaakchirurg en er is een wortelpuntoperatie uitgevoerd. Ook is hierbij het laatste restje zenuw uit mijn wortel gehaald. Tand weer gebleekt en weer netjes wit. De operatie was zeer pijnlijk maar ik had totaal geen pijn na de operatie (heel vreemd) en later bleek dat er een zenuw was aangetast, waardoor ik weinig gevoel heb aan mijn tandvlees rondom mijn tand.

Nog geen jaar later werd mijn tand weer bruin en ik werd doorverwezen naar een endodontholoog. Deze man heeft mijn tand netjes gereinigd, maar constateerde dat er perforaties in mijn wortel zaten waardoor hij niet kon garanderen dat mijn tand wit zou blijven.

Nu drie jaar later begint mijn tand inderdaad weer langzaam te verkleuren, maar heb ik ook last van mijn tandvlees rondom mijn tand. Mijn tandvlees is niet rood maar wel iets verdikt, zowel aan de voorkant als aan de achterkant. Aan de voorkant voel ik voor de rest niets, omdat mijn zenuw daar is aangetast, maar aan de achterkant voel ik een diepe pijn die uitstraalt naar mijn wortel van mijn tand als ik erop druk. Met flossen kan ik ook moeiteloos een stukje onder mijn tandvlees bij deze tand(veel verder dan bij mijn andere tanden). Het lijkt wel alsof mijn tandvlees niet goed hecht aan mijn tand. Ook zag achter mijn tand, boven de vulling een donkergrijze verkleuring. Ik weet niet of deze er altijd al heeft gezeten, maar ik vind het vreemd dat het achter zo verkleurd is terwijl voor een lichte verkleuring zichtbaar is.

Volgende week maak ik een afspraak bij de tandarts, maar ik ben alvast heel benieuwd wat het mogelijk kan zijn. ik maak me er toch en beetje zorgen over. Het is ook een voortand en geen kies. Kan het misschien zijn dat mijn wortelkapje niet meer goed zit? Of is het misschien iets anders?

Alvast bedankt voor de reacties!