Drukpijn linkeronderkaak

Author:
jump4life
Posted:
do, 04/15/2010 - 21:44
Sinds een tijdje heb ik last van af en toe een zeurderig gevoel en lichte pijn als ik druk op mijn linker onderkaak. De gevoeligheid zit in het kaakbeen onder een zeker 10 jaar geleden geplaatste kroon.
Een week of 3 geleden voor halfjaarlijkse controle geweest en een foto laten maken. Op deze foto was niets te zien en is een exacte kopie van een foto 3 jaar geleden. De tandarts dacht aan irritatie en adviseerde met een raggertje de ruimte tussen de kroon een andere kiezen goed schoon te maken en houden.
Omdat het niet beter wordt vandaag weer even langs de tandarts (een collega van mijn eigen tandarts) geweest en deze zag natuurlijk ook niets op de gemaakte foto, Wel heeft hij wat tandsteen weggehaalt tussen de kroon en de kiezen. Hij vertelde mij dat wanneer hierdoor geen verbetering optreed er waarschijnlijk een wortelkanaalbehandeling plaats zou moeten vinden.
Kan dit? Op de foto is niets te zien en van mijn tanden zelf heb ik absoluut geen last. Ook de testjes die hij uitgevoerd heeft leiden tot niets.
Bij voorbaat dank voor jullie antwoord(en).

Groetjes, Wim
jump4life

Nu 2 dagen na het weghalen van het tandsteen is er geen verandering in de situatie.

Wat moet ik doen...niets te zien op de foto, geen last van mijn tanden, alleen een pijnlijk gevoel als ik op mijn tandvlees/kaak druk net onder de kroon en af en toe een zeurderig gevoel in de kaak?

Zit hier een beetje met een dillema!!!!

Bij voorbaat dank,

Wim
za, 04/17/2010 - 09:22 Permalink
Illuminus

Vervelende situatie....

Het probleem lijkt niet van parodontale oorsprong te zijn, dan hadden de klachten na het verwijderen van het tandsteen moeten verminderen (kan overigens wel een paar dagen duren..)

Andere optie kan zijn dat er idd iets met de zenuw aan de hand is, dat er op de foto niks te zien is kan, rontgendiagnostiek is niet 100% betrouwbaar, maar als er pathologie aan de wortelpunt wordt vermoedt zou dit samen moeten gaan met een negatieve koudetest.

Als alle testen normaal zijn, dwz normaal sensibel voor koude, geen pathologie op de foto, geen percussieklachten etc dan kan sprake zijn van overbelasting van de kauwspieren, deze hechten aan aan de onderrand van de kaak en kunnen een zeurend gevoel geven. Meestal smorgens of 's avonds erger dan normaal.

Evengoed valt of staat het geheel met het conscientieus uitvoeren en interpreteren van de verschillende diagnostische testen.....

Met vriendelijke groet
za, 04/17/2010 - 14:16 Permalink
jump4life

Hallo Illuminus,

Hartelijk bedankt voor je antwoord.

Heb vandaag ook weer een beetje een zeurderig gevoel in mijn kaak en een beetje een rot gevoel helemaal achterin waar de onder en bovenkaak bijelkaar komen. Het is niet zo dat ik au au au roep, maar het is vervelend. De pijn als ik op mijn kaak druk is de ene keer ook wat erger dan de andere.

Het probleem is nu ook wel een beetje dat ik over 2 weken op vakantie ga (Afrika) en ruim 3 weken weg ben.

De collega van mijn vaste tandarts trok vond ik wel zeer snel de conclussie dat er een wortelkanaalbehandeling plaats moest vinden.

Omdat ikzelf, aan de hand van wat ik lees op internet over de symptomen van een ontsteking, niet geloof dat het er eentje is, ik heb namelijk alleen drukpijn aan mijn kaak en voor de rest helemaal niets, wil iik eigenlijk niet zomaar een behandeling uit laten voeren.

Is het mogelijk om een preventieve antibiotica kuur mee op vakantie te nemen en wanneer de pijn veel erger wordt en er inderdaad kiespijn e.d. ontstaat hiermee de ontsteking af te remmen, onderdrukken, en dan na de vakantie eventueel een behandeling uit te laten voeren?

Bij voorbaat dank voor je informatie.

Groetjes,

Wim
za, 04/17/2010 - 21:02 Permalink
Illuminus

Zeurende pijn...vervelend gevoel in de regio van het kaakkopje...ik zou de mogelijkheid van wat overbelaste kauwspieren niet zomaar voorbij gaan.

Deze klachten kunnen ontstaan door periodes van stress (zowel ngatieve als positieve stress), teveel vergrepen aan de kauwgom etc..
Kenmerkt zich door vooral zeurende gevoeligheid in de regio van de onderkaak, soms uitstralend naar het oor en/of naar de zijkant van het hoofd. Bewustwording, geen kauwgom, wat zachter voedsel en vooral de aangedane zijde niet teveel ontlasten (aan de andere zijde gaan kauwen belast de aangedane zijde juist meer).

Gezien de mildheid van de klachten denk ik niet dat je specifiek voor dit probleem preventieve antibiotica mee moet nemen. Afhankelijk van waar je naar toe gaat kan het in het algemeen wel aan te bevelen zijn om antibiotica en evt andere medicatie en zaken (steriele naalden etc) mee te nemen.

Met vriendelijke groet
zo, 04/18/2010 - 11:25 Permalink
jump4life

Hoi,

Vandaag weer teruggeweest bij mijn eigen tandarts omdat ik toch niet gerust was i.v.m. mijn reis naar Afrika.

Hij heeft nog eens gekeken en komt tot dezelfde conclusie als eerder, er is irritatie in de tandpocket (deze is ook dieper als de anderen) en adviseerd om zeker 1x per dag de ruimte tussen de kroon en de kiezen goed schoon te maken met een raggertje.

Hij heeft ook nog eens de foto's bekeken en zegt dat er absoluut geen sprake is van een wortelkanaalontsteking. De foto van nu is exact hetzelfde als de foto van drie jaar geleden en het tandbeen is niet aangetast.

Zo zie je maar dat een tandarts (zijn collega in dezelfde praktijk) zonder na te denken een wortelkanaalbehandeling zou willen geven.

Voor iedereen, als je niet zekere bent vraag een second opinion voordat je een behandeling uit laat voeren.

Nu maar hopen dat het zeurderige gevoel en de drukpijn snel voorbij is.

Heeft iemand een idee hoelang dit kan duren en kan ik naast het raggertje en goed poetsen eventueel nog iets anders gebruiken/doen om het genezingsproces te bevorderen?

Groetjes,

Wim
wo, 04/21/2010 - 22:46 Permalink