Is een spalk echt aan te raden?

Author:
spalkieofnie
Posted:
zo, 04/18/2010 - 02:37
Ik ben bijna klaar met me beugel (duurde anderhalf jaar langer dan verwacht) en me ortho wil nu dus een spalkje plaatsen, zelf heb ik dit liever niet. Naast dat het lastig kan zijn met mijn studiekeuze vind ik het niet fijn om iets in me mond te hebben, na 3,5 jaar ben ik nog steeds niet gewent aan me beugel en het idee dat het dan ook nog eens aan de binnenkant van me tanden zit schrikt me al helemaal af omdat ik altijd met me tong tegen me tanden zit en em veel rondbeweeg (ben zo iemand die ook niet stil kan zitten en altijd wat met zijn handen moet doen).

Ik heb al die tijd een blokjesbeugel tegen scheve tanden gehad maar heb sterk het vermoeden dat me ortho het allemaal langer heeft laten duren dan noodzakelijk (bijna 2x zolang dan geschat voor enkel scheve tanden en dat ik maar 1 maand elastiekjes in moest maken me iniedergeval wantrouwig).

Zou een spalk nogsteeds hard aan te raden zijn of valt ook zonder te proberen? en is een spalk er makkelijk in zijn geheel uit te krijgen of zullen er altijd wat sporen achterblijven?
alpifresh

Als je per se niet wil, dan laat je hem niet plaatsen, maar de kans dat je tanden weer terugzakken naar hun oude plaats is aanzienlijk groter dan wanneer je wel een spalkje laat plaatsen.

Het probleem van 'eerst proberen zonder' is dat wanneer het fout gaat, je eerst weer een beugel moet om het recht te laten zetten. Kies dan liever voor eerst minimaal anderhalf jaar wel een spalkje (om je tanden te laten wennen aan hun nieuwe plek) en als je er dan nog last van hebt, laat hem er dan uit halen (dat gaat makkelijk) en vraag om een retainer die je 's nachts draagt = minder goed dan een spalkje, maar in ieder geval iets.

Van een spalkje heb je vrijwel geen/helemaal geen last zoals van een beugel. Heb je op internet al gezocht naar hoe een spalkje eruit ziet?
Wanneer je tanden weer scheef gaan staan, heeft dat dan geen consequenties voor je studiekeuze?
zo, 04/18/2010 - 10:26 Permalink
BJN

Vaste retentie (=spalken) worden ernstig overschat, ook door tandartsen, als middel om verandering tegen te gaan.

Een uitneembare/losse retainer kan ook, en is even goed. Dan heb je zelf in de hand dat het goed gaat, en geen risico van breuk. Ook houd je dan de zijkant vast omdat de retainer naar achteren doorloopt. Er zijn verschillende retainers. De orthodontist kan je uitleggen welke voor en nadelen er zijn. Maak dan samen een keuze.
zo, 04/18/2010 - 16:58 Permalink
carolina77

dag Spalkieofnie,

Ik kan je alleen van dienst zijn met mijn eigen ervaring met een spalkje. na het dragen van een blokjesbeugel is er ong. 15 jaar geleden een spalkje tegen mijn boventanden geplaatst. Gedurende 15 jaar hebben ik en mijn tandarts(en) hierna een discussie gevoerd: Ik zag en voelde duidelijk dat er druk op mijn tanden bleef staan en dat er ruimtes gecreerd werden tussen de tanden...Volgens de tandarts was dit niet mogelijk met een spalkje! Hij bleef bij zijn verhaal en ik kreeg de indruk dat hij mij een beetje een aansteller vond...kleine spleetjes tussen de tanden was niks ernstigs vond hij en heel normaal.
Nu heb ik onlangs de stoute schoenen maar eens aangetrokken en een orthodontist bezocht, die mij vertelde dat vaste retentie geenszins een garantie is voor behoud van de stand van tanden en in mijn geval al helemaal niet, want ik heb schijnbaar (onbewust!) met mijn ondertanden tegen het spalkje aangeduwd..waardoor de tanden langzaam gingen "waaieren"...Hij vertelde dat hij in de 20 jaar dat hij zijn praktijk heeft, slechts 4 keer een spalkje gebruikt heeft...Hij was er geen fan van en ik natuurlijk ook niet meer...
Nu ben ik me aan het beraden over invisalign of wederom een vaste beugel om alles weer recht te zetten (gelukkig was ik er redelijk "op tijd bij" en gaat het ong. 7 a 8 maanden duren).

Laat je dus goed voorlichten...Ik ga, "the second time around" nu voor de nachtbeugel. vivera etc. voor de rest van mijn leven waarschijnlijk!

Veel succes!
ma, 05/03/2010 - 10:48 Permalink