overstappen andere orthodontist mogelijk?

Author:
anna_anna1
Posted:
ma, 05/03/2010 - 23:42
hallo,ook ik heb een vraag.

Mijn dochter heeft sinds een jaar een beugel.Ik ben gescheiden en haar vader is was verantwoordelijk voor de tandarts en de school.Zo hadden we dit laten beschrijven in het echtscheidingsconvenant.
Nu is hij failliet en heeft sinds vorig jaar geen ziektekosten meer voor zichzelf en dus ook niet voor haar betaald.IK heb dit pas eind december te horen gekregen en heb haar gelijk bij mijn ziektekostenverzekering gezet.

Nu komt het probleem, de orthodontist heeft de behandeling gestaakt deze maand.Omdat er nog een rekening openstaat en die komt nu dus ineens bij mij aan,of ik maar even wil betalen bijna 1400 euro.Ze mag geen elastieken meer dragen en laatst was er een plaatje los en ze hebben het gewoon afgeknipt en verder niks mee gedaan.

Ik betaal netjes iedere maand de onkosten die sinds ze bij mij op de verzekering staat maar toch behandelen ze haar niet meer.

Hoe kan ik dit oplossen,ik kan de openstaande rekening niet betalen.Kan ik naar een andere orthodontist overstappen?Weet iemand raad?IK kan toch mijn dochter niet de hele tijd met die beugel laten lopen terwijl de beugel niks door voor haar.
En mijn ex gaat niet betalen. :cry:
alpifresh

Tja, dan heb je een stuk papier waarop staat dat hij moet betalen, maar als hij failliet gaat heb je niks aan dat papier. Is hij misschien expres failliet gegaan? Willen exen nog wel eens vaker doen. Als je dat kunt aantonen..., maar ja, dan moet je nog een rechtszaak tegen hem aanspannen en een advocaat is ook niet goedkoop.

Om iemand failliet te verklaren zijn er 2 schuldeisers nodig. Die waren er blijkbaar, of hij heeft zichzelf failliet laten verklaren. Maar er zijn in ieder geval meerdere schuldeisers. En dan komt er een curator bij. Je zult daarmee contact moeten opnemen, en de factuur van de orthodontist laten toevoegen.

Dan is er een kans dat de ortho benaderd wordt om mee te werken aan een poging om alle schulden te vereffenen, maar dan moeten alle schuldenaren meewerken. OF iedereen werkt mee en krijgt x% van waar ze werkelijk recht op hebben, OF de kans dat hij naar al zijn geld kunt fluiten neemt behoorlijk toe. Het is dan aan de ortho waar hij aan wil meewerken.

Wéét hij dat je ex failliet is gegaan en hoort op te draaien voor de kosten? Zo ja, dan kun je met hem misschien iets regelen van: "Ik betaal alle kosten vanaf nu, maar ga alsjeblieft door met behandelen" of "Haal die beugel er maar uit, dat is de enige rekening die ik nu nog kan voldoen."

Wat je eerst nog kunt proberen, is een brief te schrijven aan je ex, waarin je hem vraagt de belangen van jullie dochter voorop te stellen. Nee heb je, ja kun je krijgen.
Kijk nog eens even in de kleine lettertjes van jullie echtscheidingsconvenant. Staat daarin dat de tandartskosten tot een bepaalde leeftijd van jullie dochter gaan (18 jaar bijvoorbeeld?). Zo nee, dan kan je dochter na haar 18e altijd nog een beugel nemen en hem de rekening presenteren. Misschien de moeite hem ook te vertellen in die brief.

Ik neem aan dat je een advocaat hebt gehad bij jullie echtscheiding, neem ook eerst eens contact met hem op. Kost weer geld ja, maar een verkeerde tekst of reactie nu, kan later nog veel meer geld gaan kosten.

O wacht, ik lees je tekst net opnieuw. Overstappen naar een andere ortho kun je proberen, maar hij zal ongetwijfeld het dossier bij de huidige ortho opvragen en de kans is groot dat geen enkele ortho je als klant wil bij zo'n openstaand bedrag.
Heb je al een betalingsregeling voorgesteld? Als je dat doet, moet je nog altijd deze kosten bij de curator neerleggen. Uiteindelijk moet je ex ervoor betalen.
di, 05/04/2010 - 00:03 Permalink