Plotseling pijn in alle vier de ondertanden

Author:
Hans87
Posted:
za, 05/08/2010 - 22:35
Besten,

Ik zit met een vraag c.q. pijnklacht en ik hoop dat iemand me verder kan helpen met het verkrijgen van informatie hierover.

Sinds ruwweg een week geleden heb ik vrij plotseling last gekregen van mijn vier ondertanden. Alle vier de tanden voelen constant aan alsof je er 'kou op hebt'. Nu heb ik de afgelopen week ook werkelijk veel in de kou en in de wind gestaan vanwege een veldpracticum dat uitging van mijn opleiding, maar ook wanneer ik 's avonds binnen zit wil de pijn niet verdwijnen. Sinds een half jaar heb ik daarnaast wel wat last gehad van twee achterkiezen in de boven- en onderkaak (precies boven elkaar) die pijn gingen en gaan doen bij het eten van uitgesproken zoete dingen zoals een pannenkoek met stroop. Maar dat was alleen voelbaar tijdens en vlak na het eten zelf. De pijn in de ondertanden is sinds een week echter constant aanwezig, zodat ik het idee heb dat die twee niks met elkaar te maken hebben. Weliswaar is het geen intense pijn die mijn dag tekent, maar hinderlijk is het wel.

Heeft iemand hier enig idee wat dit kan wezen en waardoor het komt? Kan het bijvoorbeeld slijtage van het glazuur zijn dat één of beide klachten veroorzaakt? En zo ja: is er dan wat aan te doen?

Indien iemand ideeën heeft, bij voorbaat dank.

Hans.

Gegevens die misschien handig kunnen zijn: ik ben tweeëntwintig en heb vooralsnog geen cariës of andere gebitsproblemen gehad, alleen een beugel in de bovenkaak. Eet- en drinkgedrag is vrijwel normaal voor een student (geen snoep, nu en dan wel frisdrank, een gematigde alcoholconsumptie en mijn hele leven al veel, héél veel melk :roll: ) en de laatste maanden c.q. jaren zijn er geen noemenswaardige dingen met mijn gebit gebeurd.
Wel moet ik zeggen dat ik een ronduit slechte poetser ben, en verder dat ik graag op stukjes rubber of soortgelijke, zachte maar niet voor consumptie bedoelde voorwerpjes mag knagen bij wijze van kauwgom-substituut. Al neem ik aan dat dat laatste geen invloed heeft op het welbevinden van de ondertanden, want die gebruik je daar niet bij.