kroon afgebroken

Author:
altijdwataanmntanden
Posted:
di, 05/11/2010 - 20:02
Hallo, ik heb een probleem met mijn kroon. Hoop dat iemand hier weet wat ik nu moet doen...

Deze kroon heb ik sinds 3 jaar. Zat op een kies die een wortelkanaalbehandeling heeft gehad. Omdat hij in eerste instantie niet goed op mn tandvlees aansloot is ie vorig jaar opnieuw gemaakt, met zo'n pinnetje (stift?) Toen zat ie verder goed, maar ging wel eens los. Intussen overleed mijn tandarts...
Vorige week voelde ik dat mijn kroon los was. Zelf weer erop geduwd en afspraak gemaakt met mijn nieuwe tandarts die de praktijk overgenomen heeft. Volgens haar een groot probleem omdat ook de opbouw los zat.....
Help, dacht ik. En wat nu? Een brug?
Foto's gemaakt en ze dacht dat het mbv een nieuwe opbouw nog wel te repareren was. Maar wel zo snel mogelijk! Afspraak gemaakt, kon vlg week dinsdag terecht.

Maar nu breekt vandaag opeens mn hele kroon af, met pin en al! Er zit nog wel een stuk kies of zo in mijn kaak.
Wat nu?
Ik weet dat ze op woensdag (dus morgen) niet werkt (wel een andere tandarts maar die weet niet van wat zij met mijn kies van plan was) Donderdag is het hemelvaart, miss op vrijdag ook nog wel gesloten?
Ik wil morgenvroeg meteen bellen, maar kunnen ze er nu iets aan doen?
Kan ik dit zo laten zitten tot mijn afspraak dinsdag? Moet ik nog spoelen ofzo of bepaalde dingen niet eten of drinken?
En is het nog wel mogelijk nu om die opbouw opnieuw te maken of moet ik nu sowieso een brug? Vind het dan zo balen dat 2 goede tanden moeten worden afgeslepen. Heb al geen geweldig gebit...

Volgens mijn nieuwe tandarts moet mijn andere kroon (die ik ook pas een jaar heb) ook vervangen worden en heb ik ook nog eens vier lekkende vullingen...
Lijkt erop dat mijn oude tandarts zijn werk niet al te best heeft gedaan.
Dit kost me dus dubbel geld. Zou je toch niet verwachten van een kroon die je pas een jaar hebt? Mijn nieuwe tandarts heeft de praktijk van mijn oude overgenomen. Ik snap wel dat zij geen garantie kan geven op het werk van een ander... Maar is het ook niet zo dat zij de lusten EN de lasten van de overname op zich moet nemen?

Nou een heleboel vragen. Ik hoop dat iemand mij gerust kan stellen want ik was na mijn afspraak vorige week al bang maar nu helemaal... :(
altijdwataanmntanden

Intussen ben ik weer bij de tandarts geweest. Een nieuwe kroon bleek niet meer mogelijk.
De resten die er nog zaten zijn er ook uitgehaald.
Ik heb nu dus een lege plek rechtsonder, de tweede kies van voren.
Nu moet mijn kaakbot 3 mnd genezen en daarna heb ik de keus:
- een brug
- een implantaat
- een beugel zodat de rij ondertanden die nu scheef staan (1 tand staat wel 1 cm naar achter) opschuiven en het gat (voor een deel?) opvullen
- niks doen en een gat laten. Je ziet er niks van als ik praat of lach... maar kan ik met dit gat straks weer aan de rechterkant bijten en blijft hiet niet steeds veel viezigheid achter?

Wie heeft er advies?
wo, 05/19/2010 - 20:38 Permalink