kiespijn mogelijk bij beter verzorgen van gebit?

Author:
Tientje84
Posted:
za, 06/19/2010 - 15:08
Hoi Forummers,

Even een vraag. Ik ben afgelopen dinsdag bij de tandarts geweest en hij heeft bij mij een diep gaatje in een kies geconstateerd en daarnaast ontstoken tandvlees.

Nu heb ik een vervolgafspraak over 2 maanden om het gaatje te laten dichten en over anderhalve week ga ik naar de mondhygieniste om wat tandsteen te laten verwijderen en voor instructies.

Vanaf mijn bezoek aan de tandarts ben ik plots gaan flossen, tandenstokeren en nog beter poetsen.

Nu heb ik een zeurderige pijn rondom die ene kies en ik vraag me af:
Kan kiespijn optreden nu ik mijn tanden beter verzorg? Daarvoor heb ik er namelijk geen last van gehad.

Dank voor de aandacht.

Tientje84
Dentje

Dat hangt, naar mijn mening, van de diepte van de pockets af. Als deze 4-5mm zijn, zullen ze niet zo snel ingesloten worden. Ga je naar de 6+ moet je gaan oppassen, maar eerlijk gezegd laat ik bijna iedereen direct beginnen met het verbeteren van de mondhygiene, nog voordat de initiele behandeling is afgerond. Hierbij nog nooit iemand met een abces gehad. Die 6+ pockets trekken meestal niet zo 1-2-3 strak.

Een zeurderige pijn kan ook het tandvlees zijn. Zeurderig is natuurlijk een beetje vage omschrijving. Maar dat is altijd zo bij pijn. Ik omschrijf 'tandvleespijn' meestal als een beurs gevoel. Soms kan het ook voelen als een soort vreselijke jeuk bij het stokeren/rageren. Dit treed bij mijn patienten best vaak op als ze beginnen met (vooral interdentale) betere mondhygiene. U komt dan op plekjes waar u voorheen niet kwam. Het tandvlees is daar ontstoken en ook nog een niks gewend. Dit trekt meestal na een week of 2-3 wel weg en anders wel na de gebitsreiniging, wanneer de boel gezonder wordt.

Een wortelpunt ontsteking is ook een optie, maar sommige mensen voelen hetzelfde als een wortelpunt ontsteking, maar hebben eigenlijk gewoon ergens een blootliggende tandhals die opspeelt en gevoelig wordt, na al die extra aandacht. Dit kan hetzelfde aanvoelen. Let hierbij ook op dat u niet ineens heel hard (met veel druk) gaat poetsen, dit kan een wortelhals flink irriteren.

Kortom, het kan van alles zijn :wink:
za, 06/19/2010 - 20:08 Permalink