wat te doen met me gebit.?

Author:
ginaaa
Posted:
vr, 07/16/2010 - 13:39
Hallo allemaal,

ik weet me geen raad meer met me gebit. ik heb ongelooflijk veel gaatjes ik weet het niet precies maar bij mijn vorige tandartsafspraak zijn er ongeveer 20gaatjes gevonden. nu heb ik een tandartspraktijk die onwijs vol zit dus heb ik maandag pas een afspraak om 5gaatjes te vullen aan 1kant. nu is het in die maand zo ver gegaan dat de zijkanten voornamelijk aan de binnenkant een heel stuk kies is afgebroken. mijn 2 achterste kiezen zijn volledig weg alleen de wortel zit er nog in. ik heb er niet veel last van alleen met eten, elke keer wanneer ik iets eet brokkelt er weer een stukje tand af. tussen me tanden in begint het steeds verder open te staan doordat er veel tand afbrokkelt.
het begint met een gaatje tegen het tandvlees. en vervolgens is de hele zijkant van me tand weg...gelukkig alleen in de binnenkant van me mond zodat niemand het ziet. maar nu dat er tussen me tanden ook gaatjes zijn ontstaan en deze telkens weer afbrokkelen begin je het te zien. ik probeer me tanden zo goed mogelijk te verzorgen poets 3x pd me tanden en ik flos.
ik ben bang dat als er nu niets aan gedaan word ik geen gebit meer over heb. wie heeft nou op 21jarige leeftijd 20gaatjes.....
waar kan dit door komen ?
en hoe zou ik dit het snelst kunnen verhelpen ?

groetjes natasja
Lieneke

Maandag is al heel snel!
Hoe gaatjes ontstaan en wat je er kunt tegen doen, is al heel vaak besproken. Ik zou zeggen; gebruik de zoekfunctie. Om echt preventief te werk te gaan, kan ik je aanraden om naar de mondhygienist te gaan. Die kan je helpen met je voeding en mondhygiene.

Alvast succes!
vr, 07/16/2010 - 13:43 Permalink
ginaaa

gelukkig is maandag al snel.

maar hoe kan het komen dat een 21jarige bijna 20gaatjes heeft.
ik eet niet veel snoep ( nu al helemaal niet meer omdat ik bijna niets meer durf te eten )
en drink niet veel koolzuurhoudende dranken.

Ik heb het gevoel dat ik over 3jaar weer zo zit.. en dat ik een kunstgebit moet :o daar ben ik echt bang voor.

bedankt voor uw advies ga meteen een afspraak maken met de mondhygieniste.

groetjes natasja
vr, 07/16/2010 - 13:47 Permalink
emsje87

ik heb 11 gaatjes, zijn nu 5 ook gevuld maar is heel slecht aan het gaan, de gaatjes zitten te diep bij de zenuw heel veel kiezen die nu zijn gevuld heb ik erg veel pijn aan. ik heb dus ook gaatjes, ik snoep en drink ook geen frisdranken meer, ik drink alleen water of thee zonder suiker natuurlijk, maar in veel dingen zitten zuren, zoals moyanise en fruit enz daar moet je wel goed op letten das ook niet goed voor je gebit...en je idd het valt vaak vies tegen hoevaak mensen eten het beste kan je volgens mij beperken tot 4 keer per dag eten grote porties!

bij mij hebben mensen ook vaak een oordeel over de gaatjes, maar ik zat eerst bij andere tandarts en die deed niks en zat soms ook bij de spoedienst met dubbelonstoken kies, altijd als ik op controle kwam zei ze het ziet er goed uit, maar ze zag simpel weg geen gaatjes en fotos maken deed ze niet...

slik je ook medicijnen? dat kan ook rol spelen, ik slik ook medicijnen en die zijn ook niet goed voor me gebit!

Genetisch kan het ook zijn, heb ik oook, ik heb broze tanden bij mij gaan ze makkelijk scheuren, zo eerst er 1 van die 5 al gescheurd...

ik was ook heel verdrietig en veel pijn nog steeds word alleen maar erger. ik snap het dat je je rot voelt, maar wat zou er erg zijn aan een plaatje of frame of kunstgebit? als je nooit meer pijn heb zou ik het er graag voor over hebben, leven met pijn is tenslotte niks toch!
Volgens mij ligt het er ook aan hoe diep die gaatjes liggen!

ik ben 22, 1 troost
za, 07/17/2010 - 18:10 Permalink
ginaaa

goedemorgen...

vervelend zeg. ik ben nu ook weer wakker geworden van de pijn... aan me rechterboven kies het trekt helemaal door naar me slaap en heb er enorme hoofdpijn van.
ik slik het liefst geen pijnstillers maar nu kon ik het toch echt niet meer houden dus heb net een ibo 400 genomen..begint gelukkig al een beetje te werken.

ik zat te denken.. kan het ook aan je tandpasta liggen ?? zwakke tanden heb je van jezelf al maar dat de tandpasta nog wat extra's geeft. ik heb nu namelijk sensodyne die dure in zo'n metalen tube. maar die is om de tanden witter te maken.. zit hier een andere stof in waar je tanden nog zwakker van worden..???

verder als ik pijn heb knak ik met me kaken.. dan houd de pijn eventjes op..maar nu begin ik het constant te doen.. is erg vervelend en geeft een raar gezicht hehe..

morgen heb ik gelukkig om 12uur een afspraak.. zelf denk ik dat ik een wortelkanaalbehandeling moet ondergaan voor de 2de keer al..de vorige keer was het aan de linker bovenkant. het gevoel is erg drukkend naar me kaak toe en als ik eraan zit verga ik van de pijn..me wang begint ook goed op te zwellen.

een kuntgebit of plaatje...mm nee dat wil ik echt niet dan voel ik me net een oma..bah daar begin ik niet aan.,, zal wat zijn zit je in een restaurant valt je gebit eruit :o
en daarbij heb ik van mezelf al een erg smal gezicht..hoe erg zou me gezicht dan in gaan vallen. dus nee dat is echt niets voor mij.. dan maar liever pijn..

gelukkig zitten me gaatjes niet diep ze zitten echt tussen me tandspleetjes in en aan de achterkant.

sorry erg lang bericht. de pijnstiller begint nu gelukkig in te werken maar me wang voelt gigantisch..

dus ik ga nog even proberen te liggen..

bedankt voor jullie adviezen !

groetjes natasja
zo, 07/18/2010 - 04:43 Permalink