wortelpuntontsteking

Author:
Adnil1985
Posted:
ma, 08/16/2010 - 13:44
Ongeveer 5 weken geleden heb ik een gaatje laten vullen bij mijn "oude" tandarts. De volgende dag veel pijn. Ik kon niet bij mijn eigen tandarts terecht, dus een andere tandarts gebeld. Bleek een ontsteking in mijn kies te hebben. Maar er werden ook andere gaatjes gevonden tijdens het maken van de foto. Week daarop bij de nieuwe tandarts foto's laten maken van het hele gebit. Conclusie ongeveer 10 gaatjes. Tijdens dit hele traject, veel problemen gehad met mijn gebit. Ineens begon mijn rechter voortand en de tand ernaast pijn te doen. Tandarts heeft ook daar foto's van gemaakt en bleek troep onder een oude vulling te zitten. Vulling eruit gehaald en alles schoongemaakt en nieuwe vulling geplaats. Echter 3 weken later (afgelopen donderdag) opnieuw zelfde pijn in de rechter voortand. Vrijdags toch de tandarts gebeld. Zij is een zenuwbehandeling gestart. Na dat de verdoving uitgewerkt was al vrij snel pijn bij koud drinken en eten, dit zakte weer af als ik iets warms nam. Zaterdag wilde niets meer, geen koud en ook geen warm drinken en eten. Af en toe enorme pijn aanvallen maar zakte na 10 minuten ook weer af. 's Nachts geen pijn. Zondag morgen toch weer ergere pijn en de weekendtandarts gebeld. Deze tikte zachtjes tegen de tand, met gevolg enorme pijn. Foto's gemaakt en de conclusie was dat ik een wortelpuntontsteking had. Hij is een wkb gestart, dit heeft mij zo vreselijk veel pijn gedaan. Hij heeft ongeveer 6 x bij verdoofd, maar het was afschuwelijk. Uiteindelijk bleek er nog een stuk zenuw in de tand te zitten, dit laatste stukje heeft hij er uit gehaald, hierna was de scherpe pijn tijdens de behandeling ook weg. De pijn is nu in rust bijna niet meer aanwezig, alleen ik kan geen druk aan deze tand hebben. Ook doet het tot onder het puntje van mijn neus zeer als ik daar voel. Mijn lip lijkt iets opgezwollen te zijn en ik heb het gevoel dat mijn tand als het ware klem zit. Het gevoel alsof iets niet voldoende ruimte heeft.
Een jaar terug stonden mijn voortanden nog gewoon recht, maar vanaf een jaar terug is dit gaan verschuiven en staat mijn andere voortand naar achter.
Mijn vraag is:
Kan een wortelpuntontsteking zo snel ontstaan na een zenuwbehandeling?
Is een antibiotica kuur niet nodig bij een wortelpuntontsteking?
Kan het zijn dat de verschuiving van mijn voortanden te maken heeft met deze ontsteking? En wat kan een ander oorzaak zijn dat tanden gaan verschuiven? (verstandskiezen heb ik al lang niet meer.)

Al vast bedankt!
Basset

een wortelpuntontsteking en een dode cq dode zenuw gaan meestal samen -- het is als een lekkende kraan --na het verwijderen van de zenuw in de tand blijft de onsteking vande wortelpunt achter --- daar kan je als tandarts niet direct iets aan doen --- hier speelt het princiepe oorzaak weggenomen = gevolg verdijnt vanzelf --- maar hier speelt het afweersysteem en het herstelvermogen van het lichaam een rol -- wie is de sterkste de bacterie in de wortelpubtontsteking of de afweer.
dus niet noodzakelijk direct een behandelfout -- hoe chronischer de ontsteking is hoe moeilijker volledige genezing optreedt ook een sluimerende vorm zonder klachten kan voor komen
Bij persisterende onsteking op een goed uitgevoerde endo is een apex resectie nodig waarbij de onstokenm wortelpunt wordt afgezaagd en verwijderd en het ontstoken bot zuiver gemaakt wordt.
Vele profesionele endodontologen geven aan dat antibiotica eigenlijk geen onderdeel is van een wortelkanaalbehandeling. Daar kan men over discusieren.

Bij tandheelkundige zijn er altijd drie belanghebbers
De tandarts kan zijn werk goed doen -- de tand kan perfekt gevuld en verzorgd zijn maar aan de tand hangt de derde factor : het mannetje of vrouwtje : dit kan zijn hoe sterk is het lichaam in het genezen -- wat is het mondhygiene peil

voor het verschuiven van de tand: door de ontstekingreaktie is er bot rond de wortel verdwenen en of er al een parodontale schade zou bestaan dan kan dit inderdaad omdat de tand iets los kan komen te staan door de ontsteking en nadien in een andere satnd kan vastgroeien
wo, 08/18/2010 - 10:45 Permalink